Close Menu
  • ZDRAVLJE
    • Bolesti i simptomi
    • Žensko zdravlje i trudnoća
    • Lijekovi i prirodni lijekovi
    • Pregledi i dijagnostika
  • KALKULATOR
    • Znanstveni Kalkulator
    • KW u KS
    • Online Kalkulator
    • Kreditni Kalkulator
    • Izračun Postotaka
    • PDV Kalkulator
    • Kalkulator Uvoza
    • Kalkulator Datuma
    • Bruto u Neto
    • Kalkulator Kalorija
  • TEHNOLOGIJA
    • Društvene mreže
    • Mobilni uređaji i aplikacije
    • Internet i web servisi
    • E-usluge i digitalni identitet
    • Automobili i Vozila
  • FINANCIJE
    • Bankarstvo i kartice
    • Dionice i ulaganja
    • Porezi i državne naknade
    • Posao i karijera
  • HRANA I KUHANJE
    • Priprema jela
    • Voće i povrće
    • Morski plodovi
    • Slatkiši i deserti
  • ZABAVA I KULTURA
    • Znanost i Opće Znanje
    • UČENJE
    • Vozačka dozvola i promet
    • Igre i zabava
    • Čišćenje i Održavanje Kućanstva
  • RELIGIJA
    • Molitve i krunice
    • Kršćanstvo
    • Vjerske prakse
Facebook X (Twitter) Instagram
Facebook
A Kako: Kompletan Vodič s Odgovorima na Sve Što Trebate
Prijavi Se
  • ZDRAVLJE
    • Bolesti i simptomi
    • Žensko zdravlje i trudnoća
    • Lijekovi i prirodni lijekovi
    • Pregledi i dijagnostika
  • KALKULATOR
    • Znanstveni Kalkulator
    • KW u KS
    • Online Kalkulator
    • Kreditni Kalkulator
    • Izračun Postotaka
    • PDV Kalkulator
    • Kalkulator Uvoza
    • Kalkulator Datuma
    • Bruto u Neto
    • Kalkulator Kalorija
  • TEHNOLOGIJA
    • Društvene mreže
    • Mobilni uređaji i aplikacije
    • Internet i web servisi
    • E-usluge i digitalni identitet
    • Automobili i Vozila
  • FINANCIJE
    • Bankarstvo i kartice
    • Dionice i ulaganja
    • Porezi i državne naknade
    • Posao i karijera
  • HRANA I KUHANJE
    • Priprema jela
    • Voće i povrće
    • Morski plodovi
    • Slatkiši i deserti
  • ZABAVA I KULTURA
    • Znanost i Opće Znanje
    • UČENJE
    • Vozačka dozvola i promet
    • Igre i zabava
    • Čišćenje i Održavanje Kućanstva
  • RELIGIJA
    • Molitve i krunice
    • Kršćanstvo
    • Vjerske prakse
A Kako: Kompletan Vodič s Odgovorima na Sve Što Trebate
Home»ZABAVA I KULTURA»UČENJE
UČENJE

Kako se Čita – Proces Učenja Čitanja Mozak Vještine

Jurica SinkoBy Jurica Sinko19 listopada, 202517 Mins Read
Facebook Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Telegram Email
kako se čita

Čitanje.

To je vjerojatno najčarobnija stvar koju mi kao ljudi radimo. Gledamo u male, apstraktne crtarije na stranici ili ekranu, i odjednom u našim glavama odjekuju glasovi, rađaju se svjetovi, a ideje stare tisućama godina postaju žive. To je telepatija. To je putovanje kroz vrijeme.

A opet, tako ga zdravo za gotovo uzimamo.

Sve dok ne vidimo nekoga tko se muči. Gledati dijete kako pokušava spojiti “M-A-M-A” ili odraslu osobu koja izbjegava pročitati upute jer joj je neugodno, bolan je podsjetnik. Čitanje nije poput disanja. Nije automatsko. To je nevjerojatno složena vještina koju je naš mozak morao naučiti.

Ja sam fasciniran tim procesom. Ne samo kao netko tko voli pisanu riječ, već i kao otac koji je iz prve ruke gledao tu borbu i onaj čudesni “klik” kad se simboli pretvore u smisao. Zanima me što se točno događa ispod haube. Kako se čita? Ne filozofski, već doslovno. Što radi naš mozak? Koje vještine moramo savladati? I zašto je nekima tako prokleto teško?

U ovom ćemo članku rastaviti tu magiju na dijelove. Zaronit ćemo duboko u proces učenja čitanja, istražiti što se događa u mozgu i koje točno vještine čine tu razliku između mucanja nad slovima i potpunog uranjanja u priču.

Više iz kategorije UČENJE

Kako Razbistriti Vodu U Bazenu

Kako Izmjeriti Veličinu Prstena

Sadržaj članka

Toggle
  • Ključne Spoznaje (Key Takeaways)
  • Je li mozak uopće ‘dizajniran’ za čitanje?
    • Kako točno mozak ‘hakira’ sam sebe da bi čitao?
    • Tko su glavni ‘radnici’ u mozgu dok čitamo?
  • Kako zapravo počinje učenje čitanja?
    • Što je ta ‘fonemska svjesnost’ o kojoj svi pričaju?
    • Od zvuka do slova: Upoznajte ‘dešifriranje’ (dekodiranje)
  • Sjećam se kad je mom sinu ‘kliknulo’. Što se točno dogodi u tom trenu?
    • Zašto je ‘tečnost’ tajni most do razumijevanja?
    • Kako se uopće gradi ta tečnost?
  • Zašto mogu pročitati svaku riječ, a opet ‘nemam pojma’ o čemu se radi?
    • Kako naš ‘unutarnji rječnik’ (vokabular) mijenja sve?
    • Koje mentalne trikove koriste ‘super-čitači’?
  • Mijenja li se način na koji čitamo zbog ekrana i interneta?
    • Je li ‘duboko čitanje’ ugrožena vrsta?
  • Što ako je čitanje i dalje nevjerojatno teško?
  • Čitanje nije samo vještina, to je način postojanja
  • Često postavljena pitanja – Kako se Čita
    • Zašto čitanje nije automatski proces za ljudski mozak?
    • Što je ključna faza u učenju čitanja koja omogućava bolje razumijevanje?
    • Kako mozak ‘hakira’ sam sebe da bi čitao?
    • Zašto je važno pravilno vježbati čitanje tečnosti?
    • Kako digitalno okruženje i internet utječu na način čitanja?

Ključne Spoznaje (Key Takeaways)

Prije nego što zaronimo, evo što trebate znati:

  • Čitanje nije prirodno. Za razliku od govora ili vida, naš mozak nije evolucijski “programiran” za čitanje. Moramo ga aktivno naučiti i stvoriti nove neuronske veze.
  • Sve počinje sa zvukom. Prije nego što dijete prepozna slovo ‘A’, ono mora biti u stanju čuti pojedinačne glasove (foneme) u govornom jeziku.
  • Proces ima dva dijela. Uspješno čitanje je zbroj dviju vještina: dekodiranja (spajanja slova u zvukove i riječi) i jezičnog razumijevanja (poznavanja značenja tih riječi).
  • Mozak “hakira” sam sebe. Da bi čitao, mozak prenamjenjuje dijelove koji su izvorno služili za prepoznavanje lica i objekata.
  • Tečnost je most. Brzina i automatizacija čitanja (tečnost) ključni su jer oslobađaju mentalni prostor za razumijevanje pročitanog.
  • Vježba stvara čitača. Ne postoji prečac. Dosljedna vježba gradi i jača neuronske putove potrebne za automatsko čitanje.

Je li mozak uopće ‘dizajniran’ za čitanje?

Ovo je možda i najvažnije polazište. Kratak odgovor? Ne.

Apsolutno ne.

Ljudska vrsta postoji stotinama tisuća godina. Govorimo vjerojatno barem 100.000 godina. S druge strane, pisanje i čitanje stari su tek oko 5.000 godina. To je treptaj oka u evolucijskom vremenu. Ne postoji “centar za čitanje” koji smo naslijedili od naših predaka lovaca-sakupljača.

Govor učimo gotovo pasivno, upijanjem. Dijete uronjeno u jezično okruženje jednostavno progovori. Mozak ima ugrađene sustave za to. Čitanje? Ni blizu. Čitanje se mora eksplicitno, sustavno i strpljivo podučavati.

Svaki put kad netko nauči čitati, taj mozak izvede malo neurološko čudo. On doslovno stvori novi krug, novi sklop, povezujući dijelove koji izvorno nisu bili namijenjeni za zajednički rad.

Kako točno mozak ‘hakira’ sam sebe da bi čitao?

Zamislite da imate staru garažu. U njoj imate alat za popravak bicikla (vizualni korteks) i radio-stanicu (slušni i jezični centri). Ta dva sustava nikada nisu trebala komunicirati. Ali odjednom, odlučite da želite sastaviti robota. Morate provući žice, spojiti alate s radijem, i natjerati ih da rade zajedno na potpuno nov način.

To radi mozak.

Znanstvenici, poput Stanislasa Dehaenea, identificirali su ključno područje koje se “prenamjenjuje”. Zove se Područje za vizualni oblik riječi (Visual Word Form Area – VWFA), a mi ćemo ga zvati “poštanski sandučić” mozga. Nalazi se u lijevom temporalnom režnju, u dijelu mozga koji inače koristimo za prepoznavanje objekata i lica.

Kada učimo čitati, mi taj “poštanski sandučić” treniramo da prestane gledati slova kao obične slike (poput ‘O’ kao krug ili ‘X’ kao križić) i da ih počne prepoznavati kao simbole koji predstavljaju zvukove. Taj “poštanski sandučić” zatim postaje super-brzi posrednik, koji prepoznaje riječ “PAS” i odmah šalje signal jezičnim centrima.

Tko su glavni ‘radnici’ u mozgu dok čitamo?

Kad taj signal iz “poštanskog sandučića” krene, aktivira se cijela mreža. Glavni igrači su:

  1. Wernickeovo područje: Ovo je naš “rječnik”. Ovdje se odvija razumijevanje značenja riječi. Kad vidite “pas”, ovaj dio mozga kaže: “Aha, četveronožna životinja koja laje, čovjekov prijatelj.”
  2. Brocaovo područje: Ovo je naš “gramatičar” i “govornik”. Pomaže nam da riječi složimo u smislene rečenice (sintaksa) i također je aktivno kod tihog, unutarnjeg govora (subvokalizacije) koji mnogi od nas imaju dok čitaju.
  3. Angularni girus: Ovo je ključni “prevoditelj”. On povezuje vizualni simbol (slovo P) s njegovim zvučnim ekvivalentom (/p/).

Kad čitate ovu rečenicu, sva ta područja rade usklađeno, brzinom munje. To je neurološki ples koji se morao naučiti korak po korak.

Kako zapravo počinje učenje čitanja?

Počinje puno prije nego što dijete uopće vidi slovo. Počinje u uhu.

Prije nego što možemo pročitati jezik, moramo biti u stanju čuti njegovu strukturu. To se zove fonološka svjesnost. To je široki pojam koji uključuje sposobnost djeteta da čuje rime (“miš” i “šišmiš”), da plješće uz slogove u riječi (MA-MA, ŠKO-LA) ili da prepozna prvu glas u riječi (“Što počinje sa ‘S’? Sunce!”).

Ovo je temelj. Ako dijete ne može čuti te veće zvučne komade, imat će ogromnih problema kad dođe do onih najmanjih.

A ti najmanji komadi su ključ svega.

Što je ta ‘fonemska svjesnost’ o kojoj svi pričaju?

Ovo je vještina broj jedan. Apsolutno kritična.

Fonemska svjesnost je sposobnost da se čuju i manipuliraju pojedinačni glasovi (fonemi) u riječima. Ne slova, već glasovi.

Riječ “PAS” ima tri slova. Ali ima i tri glasa: /p/ – /a/ – /s/. Riječ “NOĆ” ima tri slova. Ali ima samo dva glasa: /n/ – /oć/ (ili /n/ – /o/ – /ć/ ovisno o fonetskoj analizi, ali za potrebe čitanja, glas “ć” je jedan fonem). Riječ “ŠKOLA” ima pet slova, ali pet glasova: /š/ – /k/ – /o/ – /l/ – /a/.

Dijete s dobrom fonemskom svjesnošću može vam reći da ako riječi “MOST” oduzmete glas /m/, ostaje “OST”. Može vam reći da ako glasu /s/ dodate “OK”, dobijete “SOK”.

Zašto je ovo važno? Zato što je naš alfabet, u suštini, kod za te glasove. Ako ne čujete glasove, slova nemaju nikakvog smisla. Ona su samo crteži.

Mnogi misle da se disleksija odnosi na okretanje slova (poput ‘b’ i ‘d’). Iako se to događa, korijen problema je puno češće duboko u fonološkoj obradi. To je poteškoća u jasnom “čujenju” i izoliranju tih sitnih glasova.

Od zvuka do slova: Upoznajte ‘dešifriranje’ (dekodiranje)

Jednom kada dijete čuje glasove, spremno je za sljedeći korak: povezivanje tih glasova s vizualnim simbolima koje zovemo slova (grafemi).

To se zove fonika (ili u hrvatskom sustavu, glasovna metoda).

To je proces učenja koda. Učimo da simbol ‘M’ predstavlja zvuk /m/. Učimo da ‘A’ predstavlja /a/. Zatim, i to je onaj ključni korak, učimo ih spojiti.

/m/ + /a/ postaje… “MA”. /m/ + /a/ + /m/ + /a/ postaje… “MAMA”.

To je dekodiranje. To je doslovno “razbijanje šifre”.

U početku, ovo je nevjerojatno naporan mentalni rad. Dijete gleda riječ, sjeća se zvuka za svako slovo, drži te zvukove u radnoj memoriji i onda ih pokušava stopiti u smislenu cjelinu. To je sporo. Bolno. I iscrpljujuće.

Ali to je jedini način.

Desetljećima su se vodili “Ratovi čitanja” (Reading Wars) u pedagogiji. Jedna strana (cijeli jezik) smatrala je da djeca uče čitati prirodno, pogađanjem riječi iz konteksta i pamćenjem cijelih riječi napamet, kao da su slike. Druga strana (fonika) inzistirala je na sustavnom podučavanju veze između slova i glasova.

Znanost je danas vrlo jasna: sustavna fonika pobjeđuje. Naš mozak mora naučiti dekodirati. Pamćenje riječi kao slika funkcionira samo za prvih 50-100 riječi. Nakon toga, sustav se raspada. Ne možemo memorirati 50.000 riječi kao 50.000 različitih slika. Mozak jednostavno ne radi tako.

Sjećam se kad je mom sinu ‘kliknulo’. Što se točno dogodi u tom trenu?

Ovaj dio je osoban. Sjećam se točno tog popodneva. Moj sin, tada prvašić, sjedio je za kuhinjskim stolom s početnicom. Bio je frustriran do suza. Gledao je u riječ “SUNCE” i mučio se.

“S… U… N…”

Zastao bi. Pogledao mene. Pogledao kroz prozor. Zaboravio bi prvi glas dok bi stigao do trećeg.

“Pokušaj ponovno. Spoji ih.”

“S… U… N… C… E… Sunce?”

“Bravo! Vidiš da možeš! Ajmo sljedeću.”

Sljedeća riječ bila je “LOPTA”. Opet ista muka. /l/…. /o/…. /p/….

Osjećao sam se bespomoćno. On se osjećao glupo. Bilo je to čisto mentalno dizanje utega, i jedva je dizao šipku. Prolazio je kroz tu bolnu, svjesnu fazu dekodiranja. Svaka riječ bila je nova zagonetka koju je morao rješavati od nule.

A onda je, nakon nekoliko tjedana te muke, nešto “kliknulo”.

Čitao je neku jednostavnu priču. I odjednom, riječi su samo… krenule. Nije više zastajkivao na svakom slovu. Pročitao je cijelu rečenicu. Zastao je, pogledao me širom otvorenih očiju, kao da ni sam ne vjeruje što je upravo učinio. I nasmiješio se.

Taj “klik” je trenutak kada dekodiranje prestaje biti svjesni napor i počinje postajati automatsko.

To je rođenje tečnosti (fluency).

Zašto je ‘tečnost’ tajni most do razumijevanja?

Ovo je vjerojatno dio procesa koji se najviše zanemaruje. Imamo dekodiranje (spajanje slova) s jedne strane i razumijevanje (shvaćanje priče) s druge. Što ih povezuje? Tečnost.

Tečnost je sposobnost čitanja teksta:

  1. Točno (bez grešaka)
  2. Brzo (odgovarajućim tempom)
  3. S izrazom (s prirodnom intonacijom, kao da govorite)

Zašto je ovo važno? Zbog nečega što se zove kognitivno opterećenje.

Naš mozak ima ograničenu količinu “radne memorije” (poput RAM-a na računalu) koju može koristiti u bilo kojem trenutku.

Ako je dijete u fazi mučnog dekodiranja (kao moj sin s “L-O-P-T-A”), sav njegov mentalni kapacitet odlazi na spajanje glasova. Do trenutka kad pročita riječ, već je zaboravio prvu riječ u rečenici. Nema apsolutno nimalo mentalnog prostora preostalog da razmišlja o tome što te riječi znače zajedno.

On čita riječi. Ali ne čita priču.

Kada vježbom dekodiranje postane automatsko, ono prestaje trošiti mentalni prostor. Mozak vidi “LOPTA” i odmah, bez napora, prepoznaje riječ. To oslobađa svu onu dragocjenu radnu memoriju. I odjednom, dijete može početi razmišljati: “Aha, dječak ima loptu. Što će učiniti s njom? Možda će je šutnuti?”

To je početak pravog razumijevanja. Tečnost nije samo brzo čitanje. To je čitanje bez napora koje otključava vrata smisla.

Kako se uopće gradi ta tečnost?

Nema tu velike filozofije. Odgovor je, nažalost, pomalo dosadan, ali jedini istinit.

Vježba. Ponavljanje. Kilometraža.

Evo što znanost kaže da najbolje funkcionira:

  • Ponavljano čitanje (Repeated Reading): Uzimanje kratkog odlomka (100-200 riječi) i čitanje naglas više puta zaredom. Prvi put je sporo i s greškama. Drugi put je brže. Treći put je već glatko. Dijete doslovno osjeća kako postaje bolje, što gradi samopouzdanje.
  • Čitanje uz model (Modeled Reading): Slušanje tečnog čitača (roditelj, učitelj, audio knjiga) dok se istovremeno prati tekst. To pomaže djetetu da “pokupi” ritam, intonaciju i tempo.
  • Puno čitanja “lakog” štiva: Davanje djetetu tona knjiga koje su ispod njegove frustracijske razine. Stripovi, jednostavne slikovnice… bilo što. Cilj nije da se muči, cilj je da nakuplja sate i sate uspješnog, tečnog čitanja.

Tečnost je ono što pretvara čitanje iz posla u užitak.

Zašto mogu pročitati svaku riječ, a opet ‘nemam pojma’ o čemu se radi?

Stigli smo do druge strane medalje.

Postoji jedna jednostavna, ali moćna teorija koja objašnjava kako se čita. Zove se “Jednostavan pogled na čitanje” (Simple View of Reading), i kaže ovo:

Razumijevanje pročitanog = Dekodiranje x Jezično razumijevanje

Ovo je formula. I ključna riječ je “puta” (x), a ne “plus” (+).

Što to znači? To znači da ako je bilo koja od te dvije vještine nula, rezultat je nula.

  • Možete biti genij za dekodiranje, ali ako ne znate što znače riječi koje čitate (npr. pokušate čitati znanstveni rad iz kvantne fizike na materinjem jeziku), vaše razumijevanje je nula.
  • S druge strane, možete imati ogroman rječnik i sjajno razumijevanje govora (npr. dijete koje još ne zna slova), ali ako ne znate dekodirati, vaše razumijevanje pročitanog je nula.

Scenarij iz naslova (“mogu pročitati, ali ne razumijem”) događa se kada je dekodiranje solidno, ali jezično razumijevanje zakazuje. Osoba tečno čita riječi, ali one samo “prolaze kroz nju” bez ostavljanja traga.

Zašto se to događa?

Kako naš ‘unutarnji rječnik’ (vokabular) mijenja sve?

Vokabular je kralj razumijevanja.

Ne možete razumjeti rečenicu ako ne znate značenje ključnih riječi u njoj. Ako pročitate: “Njegov apodaktičan stav otežao je konzilijarni dogovor,” vi ste tehnički pročitali rečenicu. Ali ako ne znate što znači “apodaktičan” ili “konzilijarni”, nemate apsolutno nikakvu ideju što se dogodilo.

Što je nečiji rječnik bogatiji, to je njegov kapacitet za razumijevanje složenijih tekstova veći. To je tako jednostavno.

I tu dolazimo do nečega što se zove “Matejev efekt” u čitanju (prema biblijskom stihu “tko ima, dat će mu se”). Djeca koja rano počnu dobro čitati, čitaju više. Zato što čitaju više, susreću više novih riječi. Zato što znaju više riječi, još bolje razumiju što čitaju. Zato još više uživaju u čitanju… i krug se nastavlja.

Djeca koja se muče s čitanjem, izbjegavaju ga. Zato što ga izbjegavaju, susreću manje novih riječi. Zato što im je rječnik siromašniji, teže razumiju tekstove. Zato im je čitanje još mrskije… i jaz se produbljuje.

Zato je čitanje djeci naglas, čak i dugo nakon što su naučila sama čitati, toliko važno. Tako ih izlažemo složenim riječima i rečeničnim strukturama koje ne bi sreli u svakodnevnom govoru.

Koje mentalne trikove koriste ‘super-čitači’?

Razumijevanje nije pasivan proces upijanja. To je aktivan, ponekad bučan mentalni proces.

Loši čitači samo prolaze očima preko teksta.

Dobri, aktivni čitači imaju cijeli set alata koje koriste prije, tijekom i nakon čitanja. Oni vode “razgovor” s tekstom. Te strategije razumijevanja su vještine koje se mogu naučiti i vježbati.

Evo što rade “super-čitači”:

  • Aktiviraju predznanje: Prije čitanja se pitaju: “Što već znam o ovome?” Povezuju novo s poznatim.
  • Postavljaju pitanja: “Zašto je lik ovo učinio?”, “Što autor želi reći ovime?”, “Što će se sljedeće dogoditi?”
  • Vizualiziraju: Stvaraju “film u glavi” dok čitaju. Ako mogu “vidjeti” scenu, znači da razumiju.
  • Prate razumijevanje (Metakognicija): Ovo je ključno. To je “glas u glavi” koji prati čitanje. To je onaj osjećaj kad pročitate odlomak i taj glas vam kaže: “Stani. Nisam uopće pazio. Vrati se i pročitaj ponovno.” Loši čitači nemaju taj glas; oni samo nastave, iako ništa ne shvaćaju.
  • Sažimaju: Mogu stati nakon poglavlja i u jednoj rečenici reći: “Ok, dakle, ovdje se radi o…”
  • Povezuju: Stalno traže veze: (Tekst-sa-mnom: “Ovo me podsjeća na…”), (Tekst-s-tekstom: “Ovaj lik je sličan onom iz…”), (Tekst-sa-svijetom: “Ovo objašnjava zašto se…”).

Kad netko čita, on ne radi samo jednu stvar. On dekodira, prisjeća se značenja riječi, prati gramatiku, vizualizira i postavlja si pitanja… sve u isto vrijeme.

Nije ni čudo da je teško.

Mijenja li se način na koji čitamo zbog ekrana i interneta?

Ovo je pitanje od milijun dolara. Čitamo više riječi nego ikad u povijesti. Mailovi, portali, društvene mreže, poruke. Ali kako čitamo?

Odgovor je: drugačije.

Digitalno okruženje potiče vrlo specifičan stil čitanja. Zbog hiperlinkova, notifikacija, reklama i same strukture weba, naš mozak se prilagodio.

Razvili smo “skenirajuće” čitanje. Većina nas ne čita web stranice. Mi ih skeniramo. Oči nam lete u obliku slova ‘F’. Pročitamo prva dva retka, pa skočimo niže i pročitamo par riječi na sredini, pa skrolamo do dna. Tražimo ključne riječi, podebljani tekst, bitne informacije.

Ovo je nevjerojatno učinkovita vještina za brzo pronalaženje odgovora na pitanje “Tko je pobijedio u utakmici?”.

Ali što se događa kad tu istu vještinu pokušamo primijeniti na složeni roman ili duboki filozofski tekst?

Događa se katastrofa. Događa se nestrpljenje.

Je li ‘duboko čitanje’ ugrožena vrsta?

Neuroznanstvenica Maryanne Wolf, jedna od vodećih svjetskih stručnjakinja za mozak koji čita, izrazila je duboku zabrinutost oko ovoga. Ona tvrdi da prekomjerno oslanjanje na digitalno “skeniranje” može doslovno oslabiti naše neurološke krugove za duboko čitanje.

Duboko čitanje je ono sporo, uranjajuće čitanje koje radimo s tiskanom knjigom. To je stanje u kojem imamo vremena za vizualizaciju, za emocionalnu povezanost s likovima, za kritičku analizu autorove tvrdnje. To je čitanje koje gradi empatiju i analitičko mišljenje.

Problem je što mozak voli učinkovitost. Ako ga stalno treniramo da skenira i traži brza rješenja, on će taj pristup početi primjenjivati na sve. Kad zatim uzmemo u ruke “Zločin i kaznu”, mozak postaje nervozan. “Gdje su ključne riječi? Gdje je sažetak? Ovo je presporo!”

Stručnjaci sa Harvard Graduate School of Education ističu da je ključno razviti “dvolingvalni” čitalački mozak: onaj koji zna kada treba brzo skenirati (digitalno), a kada treba usporiti i duboko zaroniti (tisak, književnost).

Gubimo li tu sposobnost? Ne nužno, ali moramo je svjesno vježbati. Moramo odložiti mobitel, uzeti knjigu i dopustiti si da se “dosadni” prvih 10 minuta, dok se mozak ne prebaci iz brzog u spori način rada.

Što ako je čitanje i dalje nevjerojatno teško?

Za kraj, moramo se vratiti na početak. Za oko 5-15% populacije, cijeli ovaj proces ostaje iznimno težak, bez obzira na trud.

Govorimo o disleksiji.

Važno je razbiti mitove. Disleksija nema apsolutno nikakve veze s inteligencijom. Postoje genijalci s disleksijom. To nije ni problem s vidom. Oči savršeno vide slova.

Kao što smo ranije spomenuli, to je najčešće neurološka razlika u načinu na koji mozak obrađuje zvukove jezika. Problem je u onoj fonemskoj svjesnosti. Mozak osobe s disleksijom teže razdvaja riječ “MAČKA” na tri odvojena glasa /m/-/a/-/č/-/k/-/a/.

Posljedično, povezivanje tih “mutnih” glasova s jasnim simbolima (slovima) postaje nevjerojatno teško. Dekodiranje nikada ne postaje automatsko. Čitanje ostaje sporo, naporno i puno grešaka. To je kao da cijeli život morate mentalno dizati utege za svaku riječ koju pročitate.

Dobra vijest? Uz pravu vrstu podučavanja, mozgovi osoba s disleksijom mogu apsolutno naučiti čitati. Potrebno je samo biti eksplicitniji, sustavniji i intenzivniji. Potrebne su metode koje se fokusiraju na multi-senzorno učenje – povezivanje glasa sa slovom ne samo vizualno, već i dodirom i pokretom.

Ali ključno je prepoznati problem rano i shvatiti: dijete se ne “ne trudi dovoljno”. Njegov mozak radi na drugačiji način i treba mu drugačiji pristup.

Čitanje nije samo vještina, to je način postojanja

Dakle, kako se čita?

Čita se tako da naš nevjerojatni mozak prenamijeni svoj drevni hardver. Čita se tako da prvo naučimo slušati, zatim da razbijemo šifru koja povezuje crteže sa zvukovima. Čita se tako da tu šifru vježbamo tisućama puta dok ne postane automatska.

I onda, tek onda, čita se tako da oslobođeni um može plesati sa značenjem, graditi svjetove i voditi razgovore s ljudima koji su davno umrli.

To je proces koji ide od uha, preko oka, kroz cijeli mozak. To je vještina koja se gradi strpljenjem, sustavnošću i tisućama pročitanih stranica. Gledati taj proces, kao što sam ga ja gledao sa svojim sinom, znači svjedočiti jednom od najvećih postignuća ljudskog uma.

Čitanje nije samo nešto što radimo. To je nešto što nas mijenja. To je temelj na kojem gradimo sve ostalo znanje i, na mnogo načina, našu sposobnost da razumijemo jedni druge.

Često postavljena pitanja – Kako se Čita

Zašto čitanje nije automatski proces za ljudski mozak?

Čitanje nije prirodno za ljudski mozak jer se radi o složenoj vještini koju je potrebno aktivno podučavati, za razliku od govora ili vida koji su evolucijski ugrađeni.

Što je ključna faza u učenju čitanja koja omogućava bolje razumijevanje?

Ključna faza je razvoj tečnosti u čitanju, koja omogućava da čitanje postane brzo, bez grešaka i s izrazom, čime se oslobađa mentalni kapacitet za razumijevanje pročitanog.

Kako mozak ‘hakira’ sam sebe da bi čitao?

Mozak prenamjenjuje dijelove koji su u početku služili za prepoznavanje lica i objekata, posebno područje vizualnog oblika riječi (VWFA), kako bi prepoznavao slova kao simbole koji predstavljaju zvukove.

Zašto je važno pravilno vježbati čitanje tečnosti?

Pravilno vježbanje je ključno jer automatizacija čitanja oslobađa mentalni prostor za razumijevanje, što omogućava da čitanje postane prirodno i tečno, poput razgovora.

Kako digitalno okruženje i internet utječu na način čitanja?

Digitalno okruženje potiče skenirajuće, brzinsko čitanje, što može oslabiti sposobnost dubokog, fokusiranog čitanja i razmišljanja o složenijim tekstovima, čime se ugrožava razvoj dubokog razumijevanja.

author avatar
Jurica Sinko
Pozdrav, ja sam Jurica Šinko, osnivač stranice akako.hr. Moj poduzetnički put počeo je s online trgovinom za videoigra, koju sam kao tinejdžer izgradio u uspješan međunarodni posao. To iskustvo naučilo me najvažniju lekciju: kako prepoznati problem i ponuditi kvalitetno rješenje.
See Full Bio
social network icon social network icon
Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Možda će vas zanimati

kako kupovati preko amazona u hrvatskoj

Kako Kupovati Preko Amazona U Hrvatskoj | Vodič

30 studenoga, 2025
kako se računa struja s brojila

Kako Se Računa Struja S Brojila: Obračun Potrošnje

30 studenoga, 2025
kako dati psa u azil

Kako Dati Psa U Azil: Procedura i Što Trebate Znati

29 studenoga, 2025
polarna svjetlost

Polarna Svjetlost | Što Je To I Kako Nastaje (Aurora)

9 studenoga, 2025
prikaz obiteljske tradicije paljenja badnjaka što simbolizira kako čestitati pravoslavni božić
Vjerske prakse

Kako Čestitati Pravoslavni Božić: Najljepše Poruke

30 rujna, 2025

Sjećam se zima kod mog djeda na selu. Nisu to bile bilo kakve zime. Bile…

ruke drže putovnicu i zeleni dokument pokraj granice što je vizualni prikaz za zelena karta osiguranja
Vozačka dozvola i promet

Zelena Karta Za Auto: Kada I Zašto Vam Je Potrebna?

14 listopada, 2025

Spremate se na putovanje automobilom izvan Hrvatske? Koferi su spakirani, ruta je isplanirana, a spremnik…

Stranice

  • AKako
  • Kontakt
  • Linkovi
  • O nama
  • Pravila privatnosti

Želiš oglasiti svoje poduzeće?
Želiš pojačati brand awareness svojeg poduzeća ili trebaš samo pomoć u marketingu?

Pošalji nam mail!

Kupi key d.o.o
Address: Ul. Vinka Međerala 13, 42000, Varaždin
Telefon: +385 095 656 6565
Email: podrska@akako.hr

Facebook
Facebook
© 2025 akako.hr vijesti portal od kupi key.o.o

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.