Ah, Crni petak. Te dvije riječi u stanju su izazvati malu revoluciju u našim novčanicima i ubrzati puls. To je onaj jedan dan (koji se sve češće pretvara u tjedan) kada se čini da je apsolutno sve na dohvat ruke, pod uvjetom da ste dovoljno brzi, spretni i, naravno, informirani. Sjećam se svog prvog “ozbiljnog” Crnog petka; osjećao sam se kao lovac u divljini, naoružan samo popisom želja i slabom baterijom na mobitelu. Bilo je kaotično. Bilo je uzbudljivo. I da, bilo je popusta.
Ali, da bi lov bio uspješan, morate znati kada je lovostaj uopće otvoren. Glavno pitanje koje se svima mota po glavi, pogotovo dok planiramo veće kupnje, jest: kad je crni petak?
Ako ste ovdje s ciljem da se pripremite za budućnost i strateški isplanirate svoje financije, na pravom ste mjestu. Danas nećemo pričati samo o datumima, iako ćemo to riješiti odmah. Pričat ćemo o strategiji. O psihologiji. O tome kako razlikovati pravu priliku od marketinškog trika. I naravno, otkrit ćemo kada je točno Crni petak 2026. i gdje bi se mogle kriti najbolje ponude.
Više iz kategorije UČENJE
Ključne Stvari Koje Trebate Znati
Prije nego što zaronimo duboko, evo brzog pregleda za one koji žure:
- Crni petak 2026. pada na… Petak, 27. studenog 2026. Zabilježite u kalendare!
- Zašto baš taj datum? Crni petak uvijek pada dan nakon američkog Dana zahvalnosti (koji je četvrtog četvrtka u studenom).
- Gdje tražiti popuste? Popusti su svugdje, od velikih tehnoloških divova do malih domaćih webshopova. Ključ je u pripremi.
- Nije sve u jednom danu: Crni petak se odavno pretvorio u “Crni tjedan” ili čak “Crni studeni”, a slijedi ga odmah i Cyber ponedjeljak.
- Plan je pola posla: Najbolje ćete proći ako točno znate što tražite, pratite cijene unaprijed i odredite jasan budžet.
Pa, kad je Crni petak 2026. točno? Zapišite si datum!
Riješimo odmah ono najočitije. Zgrabite mobitel ili stolni kalendar i zabilježite:
Crni petak 2026. godine je u petak, 27. studenog.
Eto. Sad znate.
Ali priča je puno dublja od samog datuma. Zašto baš taj dan? Zašto ne, recimo, prvi petak u prosincu kad nam svima treba poklona? Odgovor leži u tradiciji koja, zanimljivo, uopće nije naša.
Zašto baš taj petak? Otkud uopće taj termin?
Crni petak je, kao i Noć vještica i (nemojte me krivo shvatiti) dobar burger, uvezen direktno iz Sjedinjenih Američkih Država. On pada dan nakon Dana zahvalnosti (Thanksgiving), jednog od najvećih američkih blagdana. Dan zahvalnosti je uvijek četvrtog četvrtka u studenom. Logično, dan nakon toga je petak.
Taj je petak tradicionalno označavao neslužbeni početak sezone blagdanske kupovine. Ljudi bi uzeli slobodan dan kako bi spojili blagdan s vikendom i, naravno, krenuli u potragu za božićnim poklonima. Trgovci su to brzo shvatili.
Nije li “Crni petak” zvuči malo… mračno? Kako je sve počelo?
Naziv “Crni petak” zaista zvuči pomalo zlokobno, zar ne? I, vjerovali ili ne, njegovi korijeni i jesu poprilično mračni, ili barem kaotični.
Postoje dvije glavne teorije o nastanku imena, a obje su vjerojatno djelomično točne.
Od gužvi u Philadelphiji do globalnog fenomena
Prva teorija vraća nas u Philadelphiju 1950-ih i 60-ih. Policajci su navodno koristili termin “Crni petak” da opišu kaos koji bi nastao dan nakon Dana zahvalnosti. Grad bi preplavili kupci i turisti koji su dolazili na tradicionalnu nogometnu utakmicu između vojske i mornarice.
Za policiju, to je bio “crni” dan. Značio je prekovremeni rad, ogromne prometne gužve, zakrčene pločnike i porast sitnih krađa. Nimalo glamurozno. Termin se polako proširio i postao sinonim za goleme gužve i pomamu za kupovinom.
Je li “crno” zbog profita ili kaosa?
Druga, popularnija (i draža trgovcima) teorija pojavila se kasnije, 80-ih godina. Ovo je priča koju ste vjerojatno čuli.
Prema njoj, “Crni petak” je dan kada trgovci napokon prelaze “u crno” (eng. “in the black”). U starim računovodstvenim knjigama, gubici su se bilježili crvenom tintom, a profit crnom. Budući da je ovaj dan označavao početak ultra-profitabilne blagdanske sezone, trgovci bi tog dana masovno počeli bilježiti profit, odnosno, prelazili bi iz crvenog u crno.
Ova pozitivnija priča pomogla je rebrendirati dan iz policijske glavobolje u sretan početak blagdana.
Danas je to globalni fenomen. Više nije vezan samo za Ameriku. Hrvatska, Njemačka, Brazil, Velika Britanija… svi smo usvojili taj jedan dan (ili tjedan) kao signal za početak lova na popuste.
Iskreno? Jednom sam se totalno zeznuo na Crni petak.
Moram nešto priznati. Sada ovdje pišem kao netko tko se priprema i analizira, ali godinama sam bio potpuna žrtva Crnog petka.
Sjećam se toga kao da je bilo jučer. Bilo je to prije nekih sedam-osam godina. Tek sam počeo raditi, dobio prve prave plaće i osjećao se moćno. Odlučio sam da mi treba novi, ogroman televizor. Tjednima sam gledao letke. Znao sam da je Crni petak dan D.
Uletio sam u dućan tehničkom robom, nošen adrenalinom i masom ljudi. Svjetla su blještala. Posvuda su bili natpisi “-50%”, “-60%”. Srce mi je lupalo. I onda sam ga ugledao. Televizor. Bio je ogroman. Cijena je bila prekrižena crvenom bojom, a nova je vrištala “PRILIKA!”.
Kupio sam ga. Bez puno razmišljanja. Osjećao sam se kao pobjednik.
Lekcija o TV-u koji ‘nisam’ trebao
Stigao sam kući, raspakirao ga i… shvatio. To je bio neki nepoznati brend. Rezolucija je bila “OK”, ali ne i sjajna. Smart sučelje je bilo sporo za poludjeti. Kad sam par dana kasnije, kad se prašina slegla, išao istraživati, shvatio sam da je to bio model star dvije godine kojeg se trgovac očito pokušavao riješiti. “Popust” je bio izračunat na neku nebuloznu preporučenu cijenu koju taj TV nikad nije ni imao.
Da, dobio sam velik televizor. Ali nisam dobio dobar televizor. Platio sam svoju školu.
To je zamka.
Impulzivna kupnja, vođena strahom da ćemo nešto propustiti, rijetko završi dobro. Naučio sam na teži način.
Zašto kolektivno ‘poludimo’ kad je Crni petak?
Moja priča s televizorom nije jedinstvena. Milijuni ljudi diljem svijeta svake godine rade istu stvar. Ali zašto? Što nas to tjera?
Trgovci su majstori psihologije. A Crni petak je njihovo remek-djelo. Sve se svodi na nekoliko moćnih psiholoških okidača.
FOMO – strah da ćemo nešto propustiti
FOMO (Fear Of Missing Out) je vjerojatno najjači alat u njihovom arsenalu. To je onaj osjećaj tjeskobe da će svi drugi ugrabiti sjajne ponude, dok ćemo mi ostati kratkih rukava. Vidimo reklame, vidimo redove (stvarne ili virtualne), vidimo objave na društvenim mrežama. “Svi kupuju! Moram i ja!”
Taj pritisak nas tjera da donosimo brze, a često i loše odluke. Kao ja s onim televizorom.
Magija “ograničene ponude”
“Samo danas!” “Još samo 3 komada na zalihi!” “Ponuda istječe za 01:17:45…”
Poznato? To je princip oskudice. Ljudski mozak je programiran tako da više vrednuje stvari koje su rijetke ili nedostupne. Kada vidimo da je ponuda ograničena (bilo vremenski ili količinski), naš mozak pali alarm: “Uzmi sad ili nestaje zauvijek!”.
To stvara osjećaj hitnosti koji nadjačava racionalno razmišljanje. Više ne razmišljamo treba li nam to, već samo o tome kako da to zgrabimo prije nego nestane.
Osim toga, tu je i efekt sidrenja (kada vidimo visoku “staru” cijenu, pa nam se “nova” čini fantastična) i socijalni dokaz (svi to rade, mora da je pametno). Kombinacija svega toga je recept za kupovnu groznicu. No, svjesnost o ovim trikovima prvi je korak u pametnijoj kupovini.
Čekajte, a što je s Cyber Ponedjeljkom? Koja je razlika?
Taman kad se oporavimo od Crnog petka, stiže nam novi udarac: Cyber ponedjeljak. Za Crni petak 2026. to će biti ponedjeljak, 30. studenog.
Pa u čemu je fora?
Crni petak: Borba prsa o prsa (ili klik o klik)?
Tradicionalno, Crni petak je bio vezan za fizičke trgovine. To je bio dan kada su ljudi doslovno kampirali pred vratima, čekajući da se otvore. Nudili su se takozvani “doorbuster” popusti – nevjerojatne ponude na ograničen broj artikala (poput jeftinih televizora) kako bi ljude namamili unutra.
Iako se od pandemije masovno preselio na internet, Crni petak i dalje zadržava taj duh “sveobuhvatne” kupnje – od tehnike i mode do igračaka i kućanskih aparata.
Cyber Ponedjeljak: Osveta online kupaca
Cyber ponedjeljak je, s druge strane, rođen puno kasnije, 2005. godine. Bio je to marketinški potez osmišljen da potakne ljude da kupuju online. U to vrijeme, online kupovina još nije bila dominantna kao danas. Ideja je bila dati ljudima priliku da u miru, sa svojih uredskih računala u ponedjeljak, kupe ono što možda nisu stigli preko vikenda.
Povijesno, Cyber ponedjeljak je bio više fokusiran na tehniku i gadgete.
Danas? Budimo iskreni, granice su potpuno nestale. Crni petak počinje tjedan dana ranije. Cyber ponedjeljak se spaja s njim. Sada imamo “Crni tjedan”, “Cyber tjedan”, “Crni studeni”. To je jedan dugi, neprekinuti maraton popusta.
Za nas kao kupce, to je zapravo dobra vijest. Znači da imamo više vremena za usporedbu i manje pritiska da kupimo baš tog petka.
Gdje ćemo loviti najbolje popuste za Crni petak 2026. u Hrvatskoj?
U redu, znamo datum (27.11.2026.) i znamo psihološke zamke. Sada, idemo na ono zabavno: gdje su popusti?
Iako je 2026. još relativno daleko, obrasci se ponavljaju. Najveći popusti u Hrvatskoj tradicionalno se pojavljuju u ovim kategorijama:
Veliki igrači: Tehnika i elektronika
Ovo je kraljevska disciplina Crnog petka. Televizori, mobiteli, laptopi, gaming konzole, slušalice, pametni satovi. Svi veći domaći i strani webshopovi s tehnikom (znate na koje mislim) imat će agresivne kampanje.
Moj savjet: Ovdje su razlike u cijeni najveće, ali i potencijal za prevaru (kao moj TV). Točno odredite model koji želite i pratite mu cijenu mjesecima unaprijed.
Moda i obuća: Kad je najbolje vrijeme za obnovu garderobe?
Ako vam treba nova zimska jakna, čizme ili tenisice, Crni petak je sjajno vrijeme. Popusti na modu su često “stvarniji” jer se trgovci rješavaju stare sezonske robe prije dolaska novih kolekcija. Očekujte popuste od 20% do 50% u gotovo svim popularnim trgovinama odjećom i obućom, kako u trgovačkim centrima tako i online.
Namještaj i kućne potrepštine: Planirate li veće kupnje?
Ovo je kategorija koja je eksplodirala zadnjih godina. Ljudi su shvatili da se isplati čekati Crni petak za kupnju novog kauča, kreveta, kuhinjskih aparata ili seta posuđa. Popusti možda nisu spektakularni kao na tehniku (obično 15-30%), ali na velike iznose (poput cijele kuhinje), to su ogromne uštede.
Mali, specijalizirani webshopovi: Skriveni biseri
Nemojte zanemariti male igrače! Domaći dizajneri, male knjižare, shopovi za kućne ljubimce, trgovine s alatom… Svi se žele priključiti. Često baš kod njih možete pronaći jedinstvene stvari na iskrenim popustima, jer se trude izgraditi bazu vjernih kupaca.
Kako se pripremiti za Crni petak 2026. kao profesionalac?
Do sada smo utvrdili da je Crni petak 2026. godine 27. studenog. Imamo, dakle, dovoljno vremena da se pripremimo. I to je ključ. Priprema je sve. Ako želite proći kao pobjednik, a ne kao ja s onim televizorom, evo što morate učiniti.
Ovo je postala moja mantra.
1. Napravite listu želja (i držite je se!)
Zvuči jednostavno, ali ovo je najteži korak. Prije nego što ludilo počne, sjednite i razmislite što vam zaista treba ili što zaista želite. Je li to novi mobitel jer vam se stari raspada? Specifičan par tenisica za trčanje? Nova perilica rublja?
Zapišite to.
Ta lista je vaša Biblija. Vaš štit od impulzivnih kupnji. Ako nešto nije na listi, ne kupujete. Točka.
2. Postavite budžet… i onda ga se stvarno držite
Koliko novca realno možete potrošiti? Odredite točan iznos. 100 eura? 500 eura? 1000 eura? Nije bitno koliko, bitno je da postoji gornja granica.
Kada krenu ponude, lako je pomisliti “Ma još samo ovo…”. Ne. Budžet je tu da vas zaštiti od financijskog mamurluka u prosincu.
3. Postanite detektiv: Pratite cijene prije sniženja
Ovo je najvažniji savjet koji vam mogu dati. Ovo je protuotrov za lažne popuste.
Barem mjesec dana prije Crnog petka (dakle, već krajem listopada 2026.), počnite pratiti cijene artikala s vaše liste. Koristite stranice za usporedbu cijena (ima ih nekoliko popularnih u Hrvatskoj). Zabilježite cijene.
Tako ćete odmah vidjeti je li onaj “popust od 50%” stvaran, ili je trgovac tjedan dana prije digao cijenu za 40% da bi je sada “spustio”.
Srećom, zakoni Europske unije sada idu u prilog potrošačima. Trgovci su obavezni istaknuti najnižu cijenu proizvoda u zadnjih 30 dana prije sniženja. To nam uvelike olakšava posao, ali opreza nikad dosta.
4. Newsletteri i ‘early access’: Isplati li se?
Da, isplati se. Prijavite se na newslettere dućana koji vas zanimaju. Napravite za to posebnu, “spam” email adresu ako ne želite zatrpati glavni inbox.
Zašto?
- Early Access: Mnogi shopovi svojim pretplatnicima daju pristup popustima dan ili dva ranije.
- Dodatni kodovi: Često pošalju kod za dodatnih 5% ili 10% popusta koji vrijedi samo za pretplatnike.
- Informacije: Prvi ćete saznati kad točno kreću s akcijama.
Je li sve tako blistavo? Tamna strana Crnog petka
Bilo bi nepošteno pričati samo o prilikama. Crni petak ima i svoju tamnu, i to poprilično mračnu stranu. Važno je da budemo svjesni i nje.
Impulzivna kupnja i dugovi: Financijski mamurluk
Kao što sam spomenuo, adrenalin i FOMO tjeraju nas da trošimo novac koji nemamo, na stvari koje nam ne trebaju. Lako je provući karticu. Lako je uzeti “na rate”. Ali ti dugovi ostaju i nakon što uzbuđenje izblijedi.
Mnogi ljudi u siječnju otplaćuju dugove nastale u studenom, osjećajući se zarobljeno. Vrijedi li novi gadget tog stresa? To je pitanje koje si moramo postaviti. Psihološki pritisak za trošenjem može biti ogroman, a kao što ističu stručnjaci, naša financijska ponašanja duboko su povezana s našim emocijama. Prema Američkoj psihološkoj asocijaciji (APA), razumijevanje veze između naših osjećaja i naših navika trošenja ključno je za financijsko zdravlje.
Utjecaj na okoliš: Što je s ‘brzom’ elektronikom i modom?
Ovolika masovna potrošnja ima cijenu. I ne mislim samo u eurima.
Crni petak potiče kulturu “brze” potrošnje. Brza moda. Brza elektronika. Kupujemo stvari koje nisu napravljene da traju, samo zato što su jeftine. To stvara ogromne količine otpada. Pakiranje, transport, odbačeni stari uređaji koji su još mogli raditi… Sve to ima ozbiljan ekološki otisak.
Prije nego što kupite novi mobitel, zapitajte se: treba li mi stvarno novi ili je ovaj stari još dobar? Možda je pametnije preskočiti kupnju.
Kako će Crni petak izgledati u budućnosti? 2026. i dalje?
Crni petak 2026. bit će, u to sam siguran, veći nego ikad. Ali kako se mijenja?
Hoće li “Crni petak” postati “Crni studeni”?
Već se događa. Kao što sam spomenuo, trgovci više ne žele riskirati da se sve dogodi u jednom danu. Pritisak na logistiku, servere i radnike je prevelik.
Rastezanjem popusta na cijeli tjedan ili čak mjesec, oni osiguravaju stabilniji protok narudžbi. Za nas to znači manje stresa i više vremena za pametne odluke. Očekujem da će do 2026. koncept “Crnog studenog” biti standard.
Personalizacija i AI: Hoće li popusti pronalaziti nas?
Ovo je budućnost. Umjetna inteligencija i analiza podataka već sada mijenjaju igru. Webshopovi prate što gledate, što stavljate u košaricu pa izbacujete.
U budućnosti (a ta budućnost je praktički već tu), ponude će biti hiper-personalizirane. Umjesto da vi tražite popust na tenisice, webshop će znati da ih gledate već tri tjedna i poslat će vam ponudu skrojenu samo za vas, točno u trenutku kad je najveća šansa da ćete pokleknuti.
To je istovremeno i sjajno i pomalo zastrašujuće.
Naučio sam lekciju: Moja pobjednička Crni petak kupnja
Da ne biste mislili da sam zauvijek ostao ona budala s preskupim, lošim televizorom, ispričat ću vam i drugu priču. Priču o iskupljenju.
Nekoliko godina kasnije, trebao sam nove slušalice. Radim puno od kuće i trebao mi je mir. Dobre, kvalitetne, noise-cancelling slušalice.
Ali ovaj put sam bio pametniji.
Priča o savršenim slušalicama
Svoju sam pripremu započeo u kolovozu. Gledao sam recenzije na YouTubeu satima. Čitao forume. Imao sam tri potencijalna modela. Do rujna sam se odlučio za jedan specifičan model. Znao sam mu sve prednosti i mane.
Zatim sam počeo pratiti cijene. Znao sam da im je redovna cijena oko 300 eura.
U listopadu sam se prijavio na newslettere svih dućana koji su ih držali.
I onda sam čekao.
Došao je Crni tjedan. Prvi dućan: 250 eura. Nije loše. Drugi dućan: 260 eura, ali s poklonom. Zapisao sam.
Na sam Crni petak, cijena je u jednom dućanu pala na 240 eura. Skoro sam kupio. Ali sjetio sam se: “Čekaj. Ima još. Cyber ponedjeljak stiže.”
I znate što? U ponedjeljak, u 7 ujutro, stigao mi je mail. Jedan od dućana je na tih 240 eura dao dodatni kod za 10% popusta. Konačna cijena: 216 eura.
Kupio sam ih. Osjećaj je bio tisuću puta bolji od one kupnje televizora. Nije bio adrenalin. Bila je… satisfakcija. Pobijedio sam sustav.
Spremni za Crni petak 2026.? Mali podsjetnik za kraj.
Crni petak je alat. Može biti opasna zamka koja vas uvlači u dugove i zatrpava nepotrebnim stvarima. Ili može biti fantastična prilika da uštedite ozbiljan novac na stvarima koje vam zaista trebaju.
Razlika je samo u jednoj stvari: pripremi.
Dakle, zapišite si. 27. studenog 2026.
Imate dovoljno vremena. Napravite listu. Odredite budžet. Pratite cijene. I što god radili, ne dajte da vas FOMO natjera da kupite televizor sumnjivog brenda.
Vjerujte mi. Ja sam taj put prošao za vas.
Sretan lov!
Često postavljena pitanja
Zašto Crni petak pada baš na taj datum i odakle potječe taj naziv?
Crni petak je dan nakon Dana zahvalnosti u SAD-u, što je četvrti četvrtak u studenom, a naziv dolazi iz 1950-ih i 60-ih u Philadelphiji, gdje je policija taj dan koristila taj termin za opis kaosa izazvanog masovnim kupovinama.
Koje su najčešće zamke i psihološki alati koje trgovci koriste tijekom Crnog petka?
Trgovci koriste FOMO (strah od propuštanja ponude), ograničene ponude, efekt sidrenja te socijalni dokaz kako bi potaknuli impulzivne kupnje i povećali profit.
Kada je točno Crni petak 2026. godine?
Crni petak 2026. godine je u petak, 27. studenog.
Koje su negativne strane Crnog petka i kako ih izbjeći?
Negativne strane uključuju impulzivne kupovine koje dovode do dugova i zagađenja okoliša zbog masovne potrošnje. Da bi se tome doskočilo, važno je biti svjestan psiholoških trikova, racionalno planirati i ciljano kupovati stvari koje su zaista potrebne.




