Ponedjeljak je ujutro. Kava se još nije ni ohladila, a mobitel već skače po stolu. Bzzzt. Bzzzt. Srce vam preskoči, mislite da je nešto hitno s posla ili možda poruka od drage osobe. Otključavate ekran, a tamo vas dočeka hladan tuš: “Čestitamo! Osvojili ste iPhone 15!” ili “Vaš račun za Netflix je blokiran, kliknite ovdje odmah.” Digne vam se tlak u sekundi. Meni se to događa barem tri puta tjedno i svaki put imam istu reakciju – kombinaciju bijesa i nemoći. Niste se prijavili za te gluposti. Niste dali svoj mail nekom sumnjivom tipu u baloneru. Pa odakle onda to smeće curi?
Ako tražite rješenje kako blokirati spam poruke na e-mailu, vjerujte mi, razumijem vašu bol. Moj inbox je godinama izgledao kao digitalno smetlište. Između pravih mailova o rokovima projekata i računa za internet, morao sam plivati kroz more ponuda za čudotvorne tablete i nasljedstva od prinčeva za koje nikad nisam čuo. Bilo je iscrpljujuće.
Osjećao sam se kao da svaki dan moram čistiti poštanski sandučić od letaka prije nego što uopće mogu ući u kuću. No, onda sam rekao – dosta. Odlučio sam objaviti rat spamerima. Kroz godine isprobavanja, grešaka i puno psovki, razvio sam sustav koji zapravo funkcionira. Ovo nije teorija iz udžbenika; ovo su rovovske taktike koje će vam vratiti mir.
Više iz kategorije
Kako skinuti pjesme s YouTubea na mobitel
Ključne točke (Key Takeaways)
- Ignoriranje je zlato: Nikada, ali baš nikada ne odgovarajte na spam poruke; time samo potvrđujete da ste stvarna osoba spremna za još maltretiranja.
- Zamka zvana “Odjava”: Klik na “Unsubscribe” u sumnjivom mailu često je okidač koji spamerima javlja da je vaša adresa aktivna i spremna za prodaju.
- Filteri su vaša prva linija obrane: Nemojte samo brisati; postavite pravila koja automatski šalju otpad tamo gdje mu je mjesto prije nego što ga uopće vidite.
- Alias adrese su zakon: Koristite varijacije svoje adrese (npr. s plusom) kako biste točno znali tko prodaje vaše podatke trećim stranama.
- Trenirajte svog digitalnog psa čuvara: Uvijek koristite opciju “Prijavi spam” umjesto brisanja jer tako učite algoritme da bolje prepoznaju nove oblike prevara.
Zašto su se spameri okomili baš na vas?
Pitate se sigurno: “Zašto ja? Što sam skrivio?” Vjerojatno ništa. Vaša e-mail adresa je danas vrijedna valuta. Postoje cijele industrije, mračne farme servera negdje u podrumima, koje ne rade ništa drugo nego prikupljaju, validiraju i preprodaju liste e-mail adresa. Možda ste se prije pet godina registrirali na neki forum o ribolovu koji je imao slabu zaštitu. Hakeri su probili bazu, pokupili mailove i prodali ih.
Sjećam se kad sam tražio specifičnu brtvu za svoj stari Ford Taunus. Našao sam neki opskurni forum, registrirao se svojim glavnim mailom i sav sretan našao dio. Dva tjedna kasnije? Kaos. Moj inbox je postao meta za sve moguće prevare. Nudili su mi zajmove s kamatom od 0%, spojeve s usamljenim kućanicama i, ironično, osiguranje za auto.
Shvatio sam na teži način da jednom kad je tvoja adresa “van”, nema povratka. Ona kruži. Danas je kod jednog prevaranta, sutra kod drugog. Zato pasivno brisanje poruka ne pomaže. To je kao da kantama izbacujete vodu iz čamca koji ima rupu na dnu. Moramo zakrpati rupu. Morate postati nevidljivi ili barem pretvrdi orah za njihove zube.
Brisanje ili prijava: Radite li Sizifov posao?
Ruka vam automatski leti na ikonu kante za smeće. Klik. Poruka nestaje. Osjećate trenutno olakšanje. Problem riješen, zar ne? Krivo. Brisanje spama je najgora stvar koju možete raditi ako želite dugoročni mir. Kada samo obrišete poruku, vaš e-mail provider (bilo da je to Gmail, Outlook ili netko treći) misli da vas ta poruka jednostavno nije zanimala u tom trenutku. Ne shvaća da je to toksični otpad.
Morate biti nemilosrdni tužitelji. Svaki put kad vidite smeće, morate koristiti opciju “Prijavi neželjenu poštu” ili “Report Spam”. To nije samo gumb; to je prijava policiji. Time šaljete uzorak koda te poruke, IP adresu pošiljatelja i sadržaj direktno u središnjicu. Algoritmi umjetne inteligencije tada analiziraju te podatke. Ako tisuću ljudi prijavi istu poruku, sustav uči: “Aha, ovaj obrazac je loš.” Idući put kad taj spamer pokuša poslati nešto slično, sustav će ga blokirati na razini servera i vi tu poruku nećete ni vidjeti.
Sjećam se jedne uporne kampanje za “investiranje u kriptovalute”. Svaki dan, ista priča, druga adresa. Prvih tjedan dana sam ih samo brisao, misleći da će odustati. Nisu. Tek kad sam počeo manijakalno prijavljivati svaku, ali baš svaku poruku, tok je presušio. Sustav je naučio. Budite uporni. Trenirajte svoj inbox kao što biste trenirali psa – nagradite dobro, kaznite loše.
Gmail trikovi: Kako blokirati spam poruke na e-mailu ručno?
Google ima solidne filtere, ali ponekad su šuplji kao švicarski sir. Neke stvari jednostavno prolaze. Zato morate zasukati rukave. Kako blokirati spam poruke na e-mailu u Gmailu ako ste tehnički laik? Jednostavnije je nego što mislite, samo zahtijeva par klikova više.
Prva opcija je “Blokiraj [Pošiljatelja]”. Otvorite mail (oprezno, ne klikajte linkove unutra!), kliknite na one tri točkice u kutu i odaberite blokiranje. To je super za bivše partnere ili dosadne newslettere koje znate. Ali za profesionalne spamere? Oni mijenjaju adrese brže nego ja čarape.
Tu dolaze filteri. To je vaše tajno oružje. Kliknite na ikonu postavki pretraživanja na vrhu. U polje “Sadrži riječi” upišite fraze koje vas proganjaju. Za mene su to bile “webinar”, “Bitcoin zarada” i sve varijacije na ruskom jeziku. Zatim kliknite “Izradi filtar” i odaberite akciju “Izbriši”. Ovo je game-changer. Doslovno vidite kako broj nepročitanih poruka pada. Jednom sam postavio filter za sve što sadrži riječ “viagra” i “cialis”. Odjednom, moj folder “Spam” je bio pun, a Inbox čist kao suza. To je moć koju imate u rukama, iskoristite je. Nemojte dopustiti da vam algoritmi diktiraju što ćete vidjeti.
Outlook pravila: Kad uredski alat postane vaš štit
Na poslu smo često vezani za Outlook. On je moćan, ali zna biti frustrirajuće kompliciran. Imao sam kolegu, Marka, koji je dobivao na desetke mailova dnevno s ponudama za lažne diplome i certifikate. Čovjek je inženjer, ima diplomu, ne treba mu lažna s Harvarda za 50 dolara. Ali Outlookov “Junk” filter to nije hvatao.
Rješenje je bilo u “Pravilima” (Rules). Desni klik na poruku -> Pravila -> Izradi pravilo. Tu možete biti maštoviti. Postavili smo uvjet: ako naslov sadrži “diploma” ili “university”, a pošiljatelj NEMA domenu .edu ili .hr, baci to odmah u trajno brisanje.
Pazite samo s opcijom “High” zaštite u Junk Email opcijama. Zna biti previše agresivna. Jednom mi je šefica poslala mail s naslovom “HITNO!!!”, a Outlook ga je bacio u smeće jer je mislio da je spam zbog velikih slova i uskličnika. Skoro sam dobio otkaz zbog previše revnog spam filtera. Provjeravajte taj “Junk” folder barem jednom tjedno, nikad ne znate što je tamo zalutalo.
Je li “Unsubscribe” zapravo poziv na još više smeća?
Ovo je kontroverzno, ali slušajte me pažljivo. Vidite onaj sitni, jedva čitljivi link na dnu maila “Unsubscribe” ili “Odjavi se”? Taj link je ruski rulet.
Ako je mail od, recimo, LinkedIna, Facebooka ili web shopa gdje ste stvarno kupili one tenisice prošle godine – slobodno kliknite. Zakon (GDPR i ostali) ih stišće i oni vas moraju maknuti. To funkcionira.
Ali, i ovo je veliko ali, ako je mail od “Dr. Oza” koji vam nudi čaj za mršavljenje ili odvjetnika iz Togoa koji ima ček na vaše ime – NE KLIKAJTE. Nikada. Zašto? Zato što spameri šalju milijune mailova na slijepo. Generiraju adrese nasumično: ivan1@gmail, ivan2@gmail… Većina tih adresa ne postoji. Kad vi kliknete “Unsubscribe”, njihov server zabilježi klik. Što to njima znači? “Bingo! Ova adresa je živa! Netko je s druge strane i dovoljno je naivan da klika!”
Upravo ste svoju adresu premjestili s liste “možda postoji” na listu “aktivna žrtva”. Cijena vaše adrese na crnom tržištu je upravo skočila. Umjesto manje spama, dobit ćete ga tri puta više. U takvim slučajevima, samo blokirajte i prijavite. Ne pregovarajte s teroristima.
Genijalni trik s “plusom” za koji nitko ne zna
Ovo mi je doslovno spasilo zdrav razum. Većina ljudi ne zna da Gmail (i Outlook) ignoriraju sve što napišete iza znaka plus u vašoj adresi. Ako je vaša adresa ime.prezime@gmail.com, vi zapravo posjedujete i ime.prezime+bilošto@gmail.com.
Kako to koristiti? Recimo da se prijavljujete za newsletter neke nove pizzerije da biste dobili kod za popust, ali sumnjate da će vas poslije gnjaviti. Prijavite se kao: ime.prezime+pizza@gmail.com. Mail s kodom će vam uredno stići.
E sad, trik je u ovome: ako mjesec dana kasnije na tu istu adresu počnu stizati ponude za kladionicu, točno znate tko vas je prodao. Pizzerija je prodala vašu adresu. I što onda? Napravite filter: “Sve što dođe na ime.prezime+pizza@gmail.com briši odmah.”
Koristio sam ovo kad sam kupovao neke jeftine gadgete iz Kine. Koristio sam alias +gadgets. Uskoro je ta adresa bila preplavljena spamom. Jedan filter je riješio sve, a moj glavni, čisti inbox je ostao netaknut. To je kao da imate stotine lažnih identiteta, a sve stiže na jedno mjesto pod vašim uvjetima.
Za one koji žele zaroniti dublje u tehničku stranu sigurnosti i razumjeti kako protokoli funkcioniraju “ispod haube”, CISA ima odlične resurse koji objašnjavaju standarde zaštite.
Jednokratne adrese: Vaš “burner” telefon za internet
Ponekad vam treba pristup nekoj stranici samo na pet minuta. Treba vam taj PDF s uputama za perilicu, ili želite pročitati jedan članak, ali stranica traži registraciju. Znate da će vas, ako im date pravi mail, zasuti reklamama do kraja života.
Tu ulaze jednokratni mailovi. Servisi kao što su TempMail ili 10 Minute Mail su savršeni. Otiđete na njihovu stranicu, dobijete nasumičnu adresu, iskoristite je za registraciju, potvrdite račun i zaboravite da je ikad postojala. Adresa se sama uništi nakon par minuta.
To je digitalni ekvivalent onih mobitela za jednokratnu upotrebu iz kriminalističkih filmova. Obavite poziv i bacite ga u rijeku. Nema tragova. Nema spama. Ovo koristim redovito kad skidam e-knjige ili pristupam forumima koji mi ne ulijevaju povjerenje. Zašto bih im dao svoj pravi “kućni broj”? Ne zaslužuju ga.
Zaštita na mobitelu: Pripazite na debele prste
Većinu vremena provodimo na mobitelima. U tramvaju, u redu za blagajnu, na WC-u. Čitamo mailove u žurbi. To je opasna zona. Mobilne aplikacije su vizualno pojednostavljene i često sakriju pošiljatelja. Vidite samo ime “Netflix Support”, ali ne vidite da je prava adresa zapravo nekilik@blabla.ru.
Lako je pogriješiti. Koliko puta ste htjeli skrolati, a slučajno ste otvorili mail? Na Androidu i iPhoneu, moj savjet je isključiti automatsko učitavanje slika. Slike u mailovima nisu samo slike. One često sadrže “tracking piksele”. To su nevidljive točkice koje pošiljatelju javljaju: “Hej, ovaj korisnik je otvorio mail u 14:05, koristi iPhone i nalazi se u Zagrebu.”
Jezivo, zar ne? Isključivanjem slika sprječavate to curenje informacija. Ako vam slika baš treba, uvijek možete kliknuti “Prikaži slike” za taj jedan mail. Malo je manje praktično, ali puno sigurnije. Također, pazite na geste. Jednom sam slučajno arhivirao hrpu spama umjesto da sam ga obrisao jer sam povukao prstom u krivu stranu. Provjerite postavke gesti (swipe actions) i namjestite ih da vam odgovaraju.
Trebate li tešku artiljeriju? (Alati trećih strana)
Ako ste poduzetnik i vaš mail je javno na web stranici, “obični” filteri možda neće biti dovoljni. Botovi stružu web stranice i kupe sve što ima znak @. U tom slučaju, razmislite o vanjskim servisima.
Postoje alati kao što je Unroll.me koji vam pomažu da se masovno odjavite s newslettera. Prikazuje vam listu svega na što ste pretplaćeni i jednim klikom rješavate stvar. Ali oprez – ništa nije besplatno. Ti servisi često skeniraju vaše podatke u marketinške svrhe. Čitajte sitna slova.
Ja za poslovni mail koristim plaćeno rješenje unutar antivirusnog paketa. Imaju “Anti-Spam” module koji presreću poštu na serveru prije nego što dođe do mog Outlooka. To je kao da imate izbacivača ispred kluba. On provjerava osobne iskaznice i sumnjive tipove ne pušta unutra. Košta par eura mjesečno, ali mir koji kupujete je neprocjenjiv. Koliko košta sat vašeg vremena? Ako gubite 15 minuta dnevno na brisanje gluposti, to se brzo nakupi.
Psihologija iza klika: Zašto nas i dalje uspijevaju prevariti?
Spameri nisu glupi. Oni su manipulatori. Koriste osnovne ljudske emocije: strah, pohlepu i znatiželju. Sjećam se kad su počele one prevare s “paketom koji čeka isporuku”. Bilo je to baš u vrijeme Božića. Svi smo nešto naručivali. Dobio sam SMS i mail da mi DHL ne može dostaviti paket zbog nepotpune adrese. Instinktivna reakcija? Panika. “Joj, ne, poklon za nećaka neće stići!”
Skoro sam kliknuo. Ruka je već krenula. Onda sam stao. Čekaj malo. Nisam naručio ništa preko DHL-a, sve ide poštom. Pogledao sam link bolje – neka čudna domena. Spameri računaju na taj djelić sekunde kad isključimo mozak i reagiramo emocionalno.
Isto je s “poreznim dugovima” ili “kompromitiranim računima”. Uvijek stvaraju osjećaj hitnosti. “Imate 24 sata ili ćemo vas uhititi!” Prava institucija nikad, ali baš nikad tako ne komunicira mailom. Ako niste sigurni, ne klikajte link. Otiđite na službenu stranicu banke ili porezne, nazovite ih. Bolje ispasti paranoičan nego ostati bez novca na računu.
Phishing: Kad spam postane predator
Običan spam je kao komarac – dosadan, ali uglavnom bezopasan. Phishing (pecanje) je kao morski pas. Cilj nije prodati vam Viagru, nego ukrasti vaš identitet, lozinke i broj kartice.
Razlika je u suptilnosti. Phishing mailovi izgledaju savršeno. Ukradeni logotipovi, službeni fontovi, pravni jezik na dnu. Jednom sam dobio mail od “PayPala” koji je izgledao legitimnije od pravog PayPala. Jedina greška? Oslovili su me s “Dear Customer” umjesto mojim imenom. Pravi servisi znaju kako se zovete.
Uvijek pređite mišem preko linka (hover), ali nemojte kliknuti. U donjem lijevom kutu preglednika pojavit će se prava adresa. Ako piše [suspicious link removed] ili nešto slično, bježite. Prava adresa mora biti paypal.com/ i ništa prije toga. To je najjednostavniji test koji pada 99% prevara.
Kreativni filteri: Igrajte se detektiva
Ponekad se morate boriti prljavo. Ako primijetite da vas gađaju specifičnom vrstom smeća, napravite specifičan filter. Mene su mjesecima gnjavili s ponudama za “SEO optimizaciju”. Ironično, znam. Napravio sam filter: ako tijelo poruke sadrži “SEO ranking” I “Google first page”, a NE sadrži imena mojih stvarnih poslovnih partnera – briši.
Budite oprezni s ključnim riječima. Ako blokirate riječ “račun”, nećete dobiti ni onaj za struju. Koristite fraze u navodnicima. “Najjeftiniji lijekovi”, “Rad od kuće bez iskustva”, “Vruće mame u vašem području”. Te rečenice se rijetko pojavljuju u normalnoj komunikaciji (nadam se!).
Igrajte se s tim. To je proces pokušaja i pogrešaka, ali kad pogodite pravu kombinaciju, osjećaj je fantastičan. Kao da ste postavili nevidljivi štit.
Da podvučemo crtu
Gledajte, borba protiv spama nije sprint, to je maraton. Nećete ih pobijediti u jednom danu i vjerojatno nikad nećete imati potpuno prazan Spam folder. To je cijena života u digitalnom dobu. Ali ne morate biti žrtva.
Uzmite kontrolu u svoje ruke. Nemojte samo pasivno trpjeti udarce. Iskoristite tih petnaest minuta, postavite filtere, naučite koristiti aliase i, za ime svega svetoga, prestanite klikati na “Unsubscribe” u sumnjivim mailovima. Vaš inbox je vaša kuća. Ne biste pustili svakog prodavača magle u svoj dnevni boravak, zar ne? Zalupite im vrata pred nosom. Osjećaj je prokleto dobar.
FAQs – Kako blokirati spam poruke na e-mailu
Kako mogu blokirati spam poruke na e-mailu u Gmailu?
Za blokiranje spam poruka u Gmailu, otvorite sumnjivu poruku, kliknite na tri točkice u gornjem desnom kutu te odaberite ‘Blokiraj pošiljatelja’. To sprječava da vam se ista adresa ponovno šalje u budućnosti.
Kako koristiti filtere za učinkovitu zaštitu od spamova?
U Gmailu kliknite na ikonu pretraživanja, u polje ‘Sadrži riječi’ unesite ključne fraze koje se često pojavljuju u spam porukama, i zatim odaberite ‘Izradi filtar’ te postavite akciju ‘Izbriši’ kako biste automatski brisali neželjenu poštu.
Kako blokirati spam putem Outlooka koristeći pravila?
U Outlooku, desnim klikom na poruku odaberite ‘Prilagodi pravilo’, zatim postavite uvjete poput sadržaja ili pošiljatelja te odaberite da se takve poruke automatski brišu ili prebacuju u odabrani folder.
Zašto je važno ne samo brisatianu poruke već ih i prijaviti kao spam?
Prijavljivanjem spam poruka, šaljete signal algoritmima da prepoznaju i blokiraju slične poruke u budućnosti, čime vaše digitalno okruženje postaje sigurnije i manje izloženo napadima.
Koji je trik s ‘plus’ adresama u Gmailu za filtriranje spamova?
Korištenje ‘plus’ adresa omogućava vam da kreirate varijacije svoje email adrese (npr. ime.prezime+xyz@gmail.com). Na taj način možete pratiti tko dijeli vaše podatke ili filtrirati spam poruke na određene varijacije tako da ih automatski brišete.




