Pitate se kako dobiti vaučer za struju i smanjiti svoje mjesečne račune? Niste jedini. U vremenima kada cijene energenata neprestano rastu, svaka pomoć je i više nego dobrodošla. Srećom, Vlada Republike Hrvatske nudi mjeru pomoći u obliku vaučera za struju, namijenjenu najugroženijim građanima. Ovaj sustav osmišljen je kako bi se olakšao financijski teret onima s najnižim primanjima i osiguralo da nitko ne ostane bez osnovnih energetskih usluga.
Mnogi misle da je proces kompliciran i odustaju prije nego što su i pokušali. Međutim, istina je potpuno drugačija. Uz prave informacije i jasan vodič, put do ostvarivanja ovog prava može biti jednostavan i brz. Upravo zato smo pripremili ovaj sveobuhvatni članak koji će vas korak po korak provesti kroz cijeli postupak. Odgovorit ćemo na sva vaša pitanja: tko ima pravo na vaučer, koji su uvjeti, gdje i kako predati zahtjev te što možete očekivati nakon što vaš zahtjev bude odobren. Krenimo zajedno u proces osiguravanja vaše financijske olakšice. 💡
Više iz kategorije FINANCIJE
Kako Ostvariti Pravo na Toplice
Kako Dobiti Parkirno Mjesto za Invalide
Kako Dobiti Policijski Zapisnik
Što Je Točno Vaučer za Struju i Tko Ga Može Dobiti?
Prije nego što zaronimo u papirologiju i procedure, ključno je razumjeti što vaučer za struju zapravo jest. To nije fizički kupon ili papir koji dobijete poštom. Riječ je o mjesečnoj subvenciji, odnosno novčanom iznosu koji država uplaćuje izravno vašem opskrbljivaču električnom energijom (primjerice, HEP-u) kako bi se umanjio vaš račun.
Ova mjera je usmjerena na kategoriju građana poznatu kao “ugroženi kupci energenata”. Status ugroženog kupca ne dodjeljuje se automatski; potrebno je proći službenu proceduru i dokazati da zadovoljavate određene kriterije propisane zakonom. Glavni cilj je zaštititi najranjivije skupine društva, kao što su osobe s niskim primanjima, samci, kućanstva s više članova koji žive na rubu siromaštva te osobe s invaliditetom.
Koji Su Osnovni Uvjeti Koje Morate Zadovoljiti?
Da biste uopće mogli podnijeti zahtjev, morate ispunjavati jedan od dva temeljna uvjeta koja je propisala Hrvatska energetska regulatorna agencija (HERA) u suradnji s nadležnim ministarstvom. Ti uvjeti su osmišljeni tako da ciljaju upravo one kojima je pomoć najpotrebnija.
Pravo na vaučer za struju, odnosno status ugroženog kupca, možete ostvariti ako:
- Imate rješenje nadležnog Centra za socijalnu skrb o priznavanju prava na zajamčenu minimalnu naknadu. Ovo je najčešći temelj za ostvarivanje prava. Zajamčena minimalna naknada je socijalna pomoć namijenjena osobama i kućanstvima bez dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba.
- Imate rješenje nadležnog Centra za socijalnu skrb o priznavanju prava na osobnu invalidninu. Osobe s teškim invaliditetom koje primaju osobnu invalidninu također automatski ulaze u krug potencijalnih korisnika vaučera.
Osim ova dva glavna kriterija, važno je napomenuti da se u obzir uzima i prihodovni cenzus, koji je već procijenjen prilikom dodjele spomenutih naknada. Dakle, ako primate jednu od te dvije naknade, vrlo vjerojatno ispunjavate i uvjete za vaučer.
Tko Se Smatra Ugroženim Kupcem Prema Zakonu?
Zakon precizno definira tko može nositi status ugroženog kupca. To nije proizvoljna odluka, već se temelji na socijalnom statusu i prihodima. Dvije su ključne kategorije koje zakon prepoznaje.
1. Korisnici zajamčene minimalne naknade (ZMN): Ovo je najšira skupina korisnika. Ako ste vi kao pojedinac ili vaše kućanstvo korisnik ZMN-a, automatski se kvalificirate za podnošenje zahtjeva. Centar za socijalnu skrb (CZSS) već posjeduje sve podatke o vašim prihodima i socijalnom statusu, što značajno olakšava cijeli proces.
2. Korisnici osobne invalidnine: Osobe koje zbog teških zdravstvenih oštećenja primaju osobnu invalidninu također imaju pravo na ovu mjeru. Smatra se da njihov invaliditet stvara dodatne životne troškove, a vaučer za struju služi kao jedna od mjera olakšavanja njihovog financijskog stanja.
Važno je naglasiti da se status ne prenosi automatski. Iako spadate u jednu od ovih kategorija, i dalje morate podnijeti službeni zahtjev kako bi vam se status ugroženog kupca priznao i aktivirao.
Kako Dobiti Vaučer za Struju: Detaljan Vodič Korak po Korak
Sada kada znate osnove, vrijeme je za praktični dio. Proces dobivanja vaučera može se sažeti u tri glavna koraka: prikupljanje dokumentacije, podnošenje zahtjeva i čekanje rješenja. Provest ćemo vas kroz svaki od njih kako biste izbjegli moguće prepreke. Cijeli postupak osmišljen je da bude što jednostavniji za građane.
Gdje Se Podnosi Zahtjev za Status Ugroženog Kupca?
Ovo je vjerojatno najvažnija informacija koja mnoge buni. Zahtjev za stjecanje statusa ugroženog kupca ne podnosi se ni HERA-i ni vašem opskrbljivaču strujom (HEP-u ili drugima). Jedino ispravno mjesto za pokretanje postupka je nadležni Centar za socijalnu skrb (CZSS) prema mjestu vašeg prebivališta.
Zašto baš tamo? Zato što CZSS već ima uvid u vaše socijalno i materijalno stanje i jedina je institucija koja može izdati službeno Rješenje o priznavanju statusa. Oni provjeravaju ispunjavate li uvjete vezane uz primanje zajamčene minimalne naknade ili osobne invalidnine. Tek nakon što dobijete njihovo pozitivno rješenje, sustav se pokreće dalje. ➡️
Koja Je Dokumentacija Potrebna za Podnošenje Zahtjeva? 📄
Priprema dokumentacije ključan je korak koji će ubrzati cijeli proces. Prije odlaska u Centar za socijalnu skrb, pobrinite se da imate sve potrebne papire. Time ćete izbjeći višekratne dolaske i nepotrebno čekanje.
Evo popisa osnovnih dokumenata koji će vam najčešće trebati:
- Zahtjev za priznavanje statusa ugroženog kupca: Obrazac zahtjeva dobit ćete izravno u Centru za socijalnu skrb, a ponekad je dostupan i na njihovim internetskim stranicama.
- Preslika osobne iskaznice: Za sve punoljetne članove kućanstva.
- Dokaz o prebivalištu: Uvjerenje o prebivalištu ili osobna iskaznica kao dokaz.
- Rješenje o priznavanju prava na zajamčenu minimalnu naknadu ili osobnu invalidninu: Ovo je ključni dokument. Ako ga nemate kod sebe, CZSS ga ima u svom sustavu, ali svakako je dobro imati presliku.
- Posljednji račun za električnu energiju: Račun mora glasiti na ime podnositelja zahtjeva ili člana njegovog kućanstva. Ovo je važno kako bi se znalo kojem opskrbljivaču i na koji obračunski mjerni broj (OMM) treba primijeniti subvenciju.
U nekim slučajevima, ovisno o specifičnoj situaciji, djelatnik CZSS-a može zatražiti i dodatne dokumente, ali ovo je osnova s kojom trebate krenuti.
Kako Izgleda Postupak Nakon Predaje Zahtjeva?
Nakon što ste predali uredan i potpun zahtjev sa svom potrebnom dokumentacijom, Centar za socijalnu skrb kreće u obradu. Djelatnici će provjeriti sve podatke i utvrditi ispunjavate li formalne uvjete. Budući da se pravo na vaučer izravno veže uz već postojeća prava (ZMN ili osobna invalidnina), ovaj proces je obično vrlo brz.
Kada CZSS utvrdi da ispunjavate sve uvjete, izdat će vam Rješenje o priznavanju statusa ugroženog kupca energenata. Ovo rješenje je vaš “ključ” za dobivanje vaučera. Međutim, vi s tim rješenjem ne morate ići nikamo dalje! Ne nosite ga ni u HEP, ni u HERA-u.
Sustav je automatiziran. Centar za socijalnu skrb službenim putem obavještava nadležno Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike. Ministarstvo zatim prosljeđuje popis svih korisnika s njihovim podacima (uključujući i OIB) izravno opskrbljivačima energijom. Cijeli proces odvija se “iza kulisa”, a vi samo trebate pričekati primjenu popusta na prvom sljedećem računu.
Koliki Je Iznos Vaučera i Kako Se On Koristi?
Jedno od najvažnijih pitanja svakako je ono o konkretnom iznosu pomoći. Iznos vaučera, odnosno naknade za ugroženog kupca, Vlada RH periodično usklađuje s cijenama energenata i općim stanjem. Trenutno, od 1. travnja 2024. godine, iznos vaučera je povećan i iznosi 70 eura mjesečno. 💰
Ovaj iznos predstavlja značajnu pomoć i mnogim kućanstvima može pokriti veći dio, ako ne i cijeli mjesečni račun za struju. Važno je znati da se ovaj iznos odnosi na jedan mjesec i vrijedi dok god imate priznat status ugroženog kupca.
Kako Se Vaučer Primjenjuje na Vaš Račun za Struju?
Kao što smo već spomenuli, nećete dobiti nikakav fizički vaučer. Proces je potpuno automatiziran kako bi bio što jednostavniji za korisnike. Nakon što vaš opskrbljivač (npr. HEP Opskrba) dobije informaciju od Ministarstva da ste ostvarili status ugroženog kupca, on će automatski primijeniti popust na vaš račun.
Na vašem sljedećem mjesečnom računu za električnu energiju vidjet ćete novu stavku, najčešće pod nazivom “Naknada za ugroženog kupca” ili slično, s iznosom od -70,00 €. To znači da je vaš ukupan dug za taj mjesec umanjen za taj iznos. Vi trebate platiti samo razliku, ako ona postoji.
Što Ako Je Vaš Račun Manji od Iznosa Vaučera?
Ovo je česta situacija, pogotovo u ljetnim mjesecima kada je potrošnja struje manja. Što se događa ako je vaš račun, primjerice, 40 eura, a vaučer iznosi 70 eura?
U tom slučaju, vaučer će pokriti cijeli iznos vašeg računa od 40 eura, i vaš račun za taj mjesec bit će 0 eura. Međutim, važno je znati da se preostalih 30 eura ne prenosi u sljedeći mjesec. Iznos vaučera je maksimalni iznos popusta za tekući mjesec. Neiskorišteni dio se ne akumulira. Svaki mjesec priča kreće ispočetka s novih 70 eura.
Uloga HERA-e i Opskrbljivača u Cijelom Procesu
Mnogim ljudima nije jasna podjela odgovornosti između različitih institucija, što može dovesti do odlaska na kriva vrata. Razjasnimo tko je za što zadužen u lancu ostvarivanja prava na vaučer za struju.
Zašto Je HERA Važna, Ali Nije Mjesto za Predaju Zahtjeva?
Hrvatska energetska regulatorna agencija (HERA) je krovno tijelo koje regulira energetsko tržište u Hrvatskoj. Njihova uloga u ovom procesu je strateška i regulatorna. HERA je ta koja, u suradnji s Vladom, donosi uvjete i kriterije za stjecanje statusa ugroženog kupca. Oni definiraju pravila igre, ali ne sudjeluju u operativnoj provedbi, odnosno ne zaprimaju pojedinačne zahtjeve građana.
Ako želite detaljno proučiti zakonsku osnovu i sve propise vezane uz ovu mjeru, najbolje mjesto za to su službene stranice HERA-e, gdje su transparentno objavljeni svi relevantni dokumenti. HERA osigurava da sustav funkcionira pravedno i prema zakonu, ali za konkretnu realizaciju vašeg prava obratit ćete se Centru za socijalnu skrb.
Kako Vaš Opskrbljivač Strujom (HEP, etc.) Saznaje za Vaš Status?
Vaš opskrbljivač električnom energijom (bilo da je to HEP, GEN-I, E.ON ili netko treći) je posljednja karika u lancu. Oni su ti koji tehnički provode umanjenje vašeg računa. Kao što je ranije objašnjeno, oni ne donose odluku o tome tko ima pravo na vaučer.
Informaciju dobivaju isključivo službenim putem od nadležnog Ministarstva. Jednom kada se vaše ime i OIB nađu na tom popisu, njihova je zakonska obveza primijeniti subvenciju. Zato je ključno da je račun za struju povezan s osobom koja je ostvarila pravo (ili s članom njenog kućanstva), kako bi opskrbljivač mogao ispravno povezati podatke i primijeniti popust.
Najčešća Pitanja i Potencijalni Problemi
Iako je proces postavljen da bude jednostavan, uvijek se mogu pojaviti specifične situacije ili problemi. Ovdje ćemo se pozabaviti nekima od najčešćih pitanja i nedoumica, uključujući i pitanje kako dobiti vaučer za struju u specifičnim okolnostima.
Što Učiniti Ako Vam Je Zahtjev Odbijen?
Iako rijetko ako ispunjavate osnovne uvjete, može se dogoditi da vaš zahtjev bude odbijen. Najčešći razlog je nepotpuna dokumentacija ili formalna pogreška. U tom slučaju, Centar za socijalnu skrb izdat će vam Rješenje o odbijanju zahtjeva.
Nemojte očajavati. Na svako takvo rješenje imate pravo na žalbu. U rješenju će biti naveden rok za podnošenje žalbe (obično 15 dana) i institucija kojoj se žalba podnosi (najčešće nadležno Ministarstvo). U žalbi trebate jasno navesti razloge zbog kojih smatrate da je odluka CZSS-a neispravna i, ako je potrebno, priložiti dodatne dokaze.
Koliko Dugo Vrijedi Status Ugroženog Kupca?
Status ugroženog kupca energenata ne dodjeljuje se trajno. Obično se priznaje na period od godinu dana od dana podnošenja zahtjeva. To znači da ćete nakon isteka tog perioda morati ponoviti postupak, odnosno podnijeti novi zahtjev za produljenje statusa.
Preporučuje se da proces obnove pokrenete mjesec dana prije isteka postojećeg rješenja kako biste izbjegli prekid u primanju subvencije. CZSS će ponovno provjeriti zadovoljavate li i dalje uvjete (primate li ZMN ili osobnu invalidninu) i izdati novo rješenje. Važno je biti proaktivan i pratiti datume. ✅
Što je sve potrebno od papira i Kako Dobiti Vaučer za Struju bez komplikacija?
Da bi se izbjegle komplikacije, ključna je dobra priprema. Proces kako dobiti vaučer za struju najlakši je kada imate sve spremno. Još jednom, najvažniji dokumenti su važeće rješenje o ZMN-u ili osobnoj invalidnini i zadnji račun za struju koji glasi na vas ili člana kućanstva. Bez toga, zahtjev neće biti potpun.
Nakon što dobijem rješenje, Kako Dobiti Vaučer za Struju na račun?
Kada dobijete pozitivno rješenje od CZSS-a, ne morate raditi ništa. Pitanje kako dobiti vaučer za struju na račun nakon toga je riješeno automatski. Sustav je povezan i informacija putuje od CZSS-a, preko Ministarstva do vašeg opskrbljivača. Popust ćete vidjeti na prvom idućem računu.
Kako Dobiti Vaučer za Struju ako ste podstanar?
Podstanari također mogu ostvariti pravo na vaučer, ali uz jedan važan preduvjet. Da biste kao podstanar saznali kako dobiti vaučer za struju, ključno je da račun za električnu energiju glasi na vaše ime. Ako račun glasi na ime vlasnika stana, sustav vas neće moći prepoznati kao korisnika na toj adresi.
Ako ispunjavate uvjete za status ugroženog kupca, a račun nije na vaše ime, zamolite vlasnika stana da prebaci račun na vas. To je standardna procedura kod opskrbljivača i ne bi trebala predstavljati problem. Uz valjan ugovor o najmu, to je vaše pravo. Jedino tako možete povezati svoj status s mjernim mjestom i ostvariti popust.
Dodatni Savjeti za Smanjenje Računa za Energiju
Dobivanje vaučera je velika pomoć, ali uvijek je dobro poduzeti i dodatne korake kako biste smanjili potrošnju i time dodatno rasteretili kućni budžet. Svaki ušteđeni kilovatsat je važan.
Jednostavne Promjene u Kućanstvu Koje Donose Uštedu
Ne morate ulagati puno novca da biste ostvarili značajne uštede. Male promjene u navikama mogu napraviti veliku razliku na kraju mjeseca.
- Zamijenite stare žarulje LED žaruljama: One troše i do 80% manje energije i traju puno duže.
- Isključujte uređaje iz struje: Uređaji u “stand-by” načinu rada troše energiju. Isključite TV, računalo i punjače iz utičnice kada ih ne koristite.
- Koristite perilice u jeftinijoj tarifi: Ako imate dvotarifno brojilo, perilicu rublja i posuđa uključujte noću kada je struja jeftinija.
- Pravilno održavajte uređaje: Redovito čistite filtere na klima uređajima i perilicama te otapajte led u hladnjaku i zamrzivaču. Uređaji tada rade efikasnije i troše manje struje.
Gdje Potražiti Dodatne Informacije i Pomoć?
Ako imate bilo kakvih dodatnih pitanja ili nejasnoća, ne ustručavajte se potražiti pomoć. Najbolje mjesto za početak je uvijek vaš nadležni Centar za socijalnu skrb. Njihovi djelatnici su upućeni u proceduru i mogu vam dati najtočnije informacije za vaš specifičan slučaj.
Osim toga, možete se obratiti i udrugama za zaštitu potrošača koje često imaju besplatna savjetovališta i mogu vam pomoći u komunikaciji s institucijama ako naiđete na probleme.
Ukratko, put do vaučera za struju nije kompliciran. Sve se svodi na provjeru zadovoljavate li uvjete, prikupljanje osnovne dokumentacije i podnošenje zahtjeva na pravom mjestu – u Centru za socijalnu skrb. Ova mjera je tu da vam pomogne i iskoristite je. Nadamo se da vam je ovaj vodič razjasnio sve nedoumice i ohrabrio vas da ostvarite svoje pravo.
Često postavljena pitanja

Koliko dugo vrijedi status ugroženog kupca i kako ga obnoviti?
Status ugroženog kupca obično vrijedi godinu dana od dana podnošenja zahtjeva. Nakon tog razdoblja potrebno je ponoviti zahtjev za produženje i, prije isteka roka, pokrenuti postupak obnove kako biste izbjegli prekid u subvenciji.
Na koji način se vaučer za struju primjenjuje na račun i što ako je račun manji od iznosa vaučera?
Vaučer se automatski primjenjuje na račun od strane opskrbljivača nakon što dobiju potvrdu od nadležnog Ministarstva. Ako je račun manji od iznosa vaučera, on će pokriti cijeli račun, a preostali dio se ne prenosi u sljedeći mjesec. Svaki mjesec popust je do maksimalnog iznosa od 70 eura.
Koji su uvjeti za ostvarivanje prava na vaučer za struju?
Pravo se ostvaruje ako imate rješenje o priznavanju zajamčene minimalne naknade ili osobne invalidnine. Također, morate zadovoljavati prihvatne kriterije, a status ugroženog kupca se ne dodjeljuje automatski – zahtjev treba podnijeti i on se temelji na socijalnim i financijskim uvjetima.
Kako se podnosi zahtjev za status ugroženog kupca i koje dokumente je potrebno prikupiti?
Zahtjev za status ugroženog kupca podnosi se u nadležnom Centru za socijalnu skrb prema vašem prebivalištu. Potreban vam je obrazac zahtjeva, preslika osobne iskaznice, dokaz o prebivalištu, rješenje o zajamčenoj minimalnoj naknadi ili invalidnini, te račun za električnu energiju na vaše ime ili člana kućanstva.
Što je točno vaučer za struju i tko ga može dobiti?
Vaučer za struju je mjesečna subvencija koju država uplaćuje izravno opskrbljivaču električne energije, poput HEP-a, kako bi se smanjio vaš račun. Pravo na vaučer imaju najugroženiji građani koji zadovoljavaju uvjete poput primanja zajamčene minimalne naknade ili osobne invalidnine, te imaju potrebu za financijskom pomoći.