Jeste li znali da više od 600 milijuna ljudi diljem svijeta zna pravila jedne od najstarijih i najcjenjenijih strateških igara? Ta igra je šah. Mnogi se dive njegovoj složenosti, ali se istovremeno plaše ući u taj svijet, misleći da je rezerviran samo za genijalce. Međutim, istina je potpuno drugačija. Učenje kako se igra šah zapravo je jednostavno, a svatko može savladati osnove i uživati u beskrajnim mogućnostima koje ova igra nudi.
Ovaj vodič napisan je upravo za vas – potpune početnike. Provest ćemo vas, korak po korak, kroz sve što trebate znati: od postavljanja ploče i kretanja svake figure, pa sve do cilja igre i prvih poteza kojima ćete započeti svoju šahovsku avanturu. Zaboravite na strah i pridružite nam se u otkrivanju ljepote ove kraljevske igre.
Više iz kategorije Igre i zabava
Što Je Šah i Zašto Biste Ga Igrali?
Šah je puno više od obične igre na ploči; to je vježba za um, umjetnost strategije i sport u kojem se dva protivnika natječu isključivo svojim intelektom. Ovdje nema elemenata sreće, kao što su bacanje kocke ili izvlačenje karata. Svaki potez, svaka odluka, isključivo je vaša. Pobjeda ili poraz ovise samo o vašoj vještini i planiranju.
Povijest šaha seže više od 1500 godina u prošlost, a vjeruje se da potječe iz Indije. Kroz stoljeća se razvijao i širio svijetom, postajući simbolom inteligencije, strpljenja i dubokog razmišljanja. Igranje šaha donosi brojne koristi:
- Poboljšava koncentraciju i pamćenje.
- Razvija vještine rješavanja problema.
- Uči vas strpljenju i planiranju unaprijed.
- Potiče kreativnost u pronalaženju rješenja.
Ukratko, šah nije samo zabava, već i izvanredan alat za osobni razvoj. Sada kada znate zašto je vrijedno naučiti, krenimo na prve praktične korake.
Kako Postaviti Šahovsku Ploču? Osnove Bez Kojih Se Ne Može
Prije nego što napravite prvi potez, važno je pravilno pripremiti “bojno polje”. Šahovska ploča sastoji se od 64 kvadrata, naizmjenično svijetlih i tamnih, raspoređenih u mrežu 8×8. Prvo i najvažnije pravilo koje morate zapamtiti jest da ploča mora biti postavljena tako da se svakom igraču svijetli (bijeli) kvadrat nalazi u donjem desnom kutu. To je zlatno pravilo postavljanja.
Sada kada je ploča ispravno orijentirana, vrijeme je da na nju rasporedimo figure. Svaki igrač započinje partiju sa 16 figura: jednim kraljem, jednom kraljicom, dva topa, dva lovca, dva skakača i osam pješaka.
Gdje Idu Pješaci? Vaša Prva Linija Obrane
Pješaci su najbrojnije, ali i najslabije figure. Oni formiraju prvu liniju obrane i postavljaju se u drugi red ispred svih ostalih figura. Dakle, bijeli pješaci idu na drugi red, a crni pješaci na sedmi red.
Kako Pravilno Rasporediti Topove, Skakače i Lovce?
Teže figure, poznate i kao “časnici”, postavljaju se u prvi red, iza pješaka. Njihov raspored je zrcalan.
- Topovi idu na same kutove ploče. To su polja a1 i h1 za bijelog, te a8 i h8 za crnog.
- Skakači (često zvani i konji) postavljaju se odmah do topova. To su polja b1 i g1 za bijelog, te b8 i g8 za crnog.
- Lovci dolaze pored skakača, bliže centru. To su polja c1 i f1 za bijelog, te c8 i f8 za crnog.
Kraljica Uvijek Ide Na Svoju Boju!
Nakon što ste postavili ove figure, preostala su vam dva središnja polja u prvom redu. Ovdje dolazi do česte početničke greške. Zapamtite jednostavno pravilo: “kraljica ide na svoju boju”. To znači da se bijela kraljica postavlja na preostalo bijelo polje (d1), dok se crna kraljica postavlja na preostalo crno polje (d8).
Gdje Stoji Kralj?
Posljednja figura je kralj. On zauzima posljednje slobodno polje u prvom redu, odmah do svoje kraljice. Bijeli kralj stoji na polju e1, a crni na e8. Sada je vaša ploča spremna za igru!
Koja Su Pravila Kretanja Šahovskih Figura?
Svaka od šest različitih vrsta figura kreće se na jedinstven način. Razumijevanje njihovog kretanja ključ je za učenje kako se igra šah. Krenimo redom, od najjednostavnijih do najsloženijih.
Kako se kreće Pješak?
Pješak je duša šaha, ali se kreće vrlo ograničeno. On se uvijek kreće samo prema naprijed.
- Prvi potez: Kada pješak kreće sa svoje početne pozicije (drugi red za bijele, sedmi za crne), on ima opciju pomaknuti se za jedno ili za dva polja naprijed.
- Naredni potezi: Nakon prvog poteza, pješak se može pomicati samo za jedno polje naprijed.
- Jedenje (uzimanje): Pješak ne jede figure onako kako se kreće. On uzima protivničke figure dijagonalno, za jedno polje naprijed. Ako se protivnička figura nalazi direktno ispred njega, pješak je blokiran i ne može se pomaknuti.
Pješak ima i dva posebna poteza o kojima ćemo kasnije, a to su “en passant” i “promocija”.
Kako se kreće Top?
Top je moćna figura koja se kreće pravocrtno. On se može pomicati za bilo koji broj slobodnih polja, ali samo horizontalno (lijevo-desno) ili vertikalno (gore-dolje). Top ne može preskakati druge figure, ni svoje ni protivničke. Njegova snaga dolazi do izražaja na otvorenim linijama gdje ima puno prostora za kretanje.
Kako se kreće Lovac?
Lovac se, za razliku od topa, kreće isključivo dijagonalno. Poput topa, može se pomaknuti za bilo koji broj slobodnih polja, sve dok mu put nije blokiran. Važno je primijetiti da svaki igrač započinje igru s dva lovca: jednim na bijelim poljima i jednim na crnim poljima. Lovac koji krene s bijelog polja uvijek će ostati na bijelim poljima, a onaj s crnog uvijek na crnima.
Kako se kreće Skakač (Konj)? Jedina Figura Koja Preskače!
Skakač ima najneobičniji i najkreativniji obrazac kretanja. On se kreće u obliku slova “L”. To znači da se pomiče dva polja u jednom smjeru (horizontalno ili vertikalno), a zatim jedno polje pod pravim kutom.
Najvažnija karakteristika skakača jest da je on jedina figura koja može preskakati druge figure, kako svoje tako i protivničke. To ga čini izuzetno opasnim u zatvorenim pozicijama i omogućuje mu da “iznenadi” protivnika.
Kako se kreće Kraljica? Najmoćnija Figura na Ploči
Kraljica, ili kako je neki zovu dama, uvjerljivo je najmoćnija figura u šahu. Njezina snaga leži u tome što kombinira kretanje topa i lovca. To znači da se kraljica može kretati za bilo koji broj slobodnih polja u bilo kojem smjeru: horizontalno, vertikalno ili dijagonalno. Zbog svoje nevjerojatne pokretljivosti, ona je ključna figura u napadu i obrani.
Kako se kreće Kralj? Najvažnija, ali Spora Figura
Iako je kralj najvažnija figura (jer je cilj igre matirati ga), on je ujedno i jedna od najslabijih. Kralj se može pomaknuti samo za jedno polje, ali u bilo kojem smjeru (horizontalno, vertikalno ili dijagonalno). Zbog svoje ranjivosti, sigurnost kralja je prioritet tijekom cijele partije. Dva kralja nikada ne mogu stajati jedan do drugoga na susjednim poljima.
Koji Je Cilj Igre Šaha? Razumijevanje Šaha i Mata
Sada kada znate kako se figure kreću, postavlja se ključno pitanje: koji je zapravo cilj igre? Cilj nije “pojesti” što više protivničkih figura. Cilj je zarobiti protivničkog kralja. To se postiže kroz koncepte “šaha” i “šah-mata”.
Što Znači “Šah”?
Kada potezom jedne od svojih figura napadnete protivničkog kralja, to se naziva “šah”. U tom trenutku, igrač čiji je kralj napadnut mora odmah reagirati i obraniti se od prijetnje. On ne smije ignorirati šah. Postoje tri načina kako se igrač može izvući iz šaha:
- Pomaknuti kralja: Najjednostavniji način je pomaknuti kralja na susjedno polje koje nije pod napadom.
- Blokirati napad: Postaviti neku drugu svoju figuru između kralja i figure koja ga napada. (Ovo nije moguće ako kralja napada skakač, jer on preskače figure).
- Uzeti figuru koja napada: Svojom figurom pojesti protivničku figuru koja je dala šah.
Ako igrač ne može napraviti niti jedan od ova tri poteza, događa se šah-mat.
Što je “Šah-Mat”? Kraj Igre!
Šah-mat (ili skraćeno “mat”) je situacija u kojoj je kralj u šahu (napadnut) i ne postoji niti jedan legalan potez kojim bi se mogao obraniti. Igrač koji je uspio matirati protivničkog kralja je pobjednik partije. To je konačni cilj šaha. Partija može završiti i prije mata, ako jedan od igrača preda partiju jer smatra da je njegova pozicija beznadna.
Što je “Pat” ili Neriješeno?
Ponekad partija ne završi pobjedom ni za jednog igrača, već neriješeno. Najčešći način za to je “pat”. Pat je specifična situacija u kojoj igrač koji je na potezu nije u šahu, ali nema niti jedan legalan potez koji može odigrati. U tom slučaju, igra se odmah prekida i proglašava se neriješenom.
Osim pata, partija može završiti neriješeno i u drugim situacijama, kao što su:
- Ponavljanje iste pozicije tri puta.
- Pravilo 50 poteza (ako u 50 uzastopnih poteza nije bilo pomicanja pješaka niti uzimanja figure).
- Nedostatak materijala za mat (npr. ostali su samo kraljevi na ploči).
- Dogovorom oba igrača.
Koji Su Posebni Potezi U Šahu Koje Svaki Početnik Mora Znati?
Osim osnovnog kretanja figura, u šahu postoje tri posebna poteza koja morate poznavati. Ona mogu značajno utjecati na tijek igre.
Što je Rokada? Sigurnost za Vašeg Kralja
Rokada je jedini potez u šahu kojim se istovremeno pomiču dvije figure: kralj i jedan od topova. Njezin glavni cilj je skloniti kralja iz centra ploče na sigurnije mjesto i istovremeno aktivirati topa. Postoje strogi uvjeti za izvođenje rokade:
- Ni kralj ni top s kojim radite rokadu ne smiju biti prethodno pomicani.
- Između kralja i topa ne smije biti drugih figura.
- Kralj ne smije biti u šahu.
- Polje preko kojeg kralj prelazi i polje na koje dolazi ne smiju biti napadnuta od strane protivničkih figura.
Postoje dvije vrste rokade: mala (kratka) rokada na kraljevoj strani i velika (duga) rokada na kraljičinoj strani.
Što je “En Passant”? Pravilo Koje Zbunjuje Mnoge
“En passant” (francuski za “u prolazu”) je poseban potez jedenja za pješaka. Ovo pravilo primjenjuje se samo u jednoj specifičnoj situaciji:
- Kada protivnički pješak sa svoje početne pozicije napravi potez od dva polja naprijed i stane točno pored vašeg pješaka koji se nalazi na petom redu.
- Samo u sljedećem potezu, vi imate pravo uzeti tog protivničkog pješaka kao da je on napravio potez od samo jednog polja.
Vaš pješak će završiti na polju iza pojedenog pješaka. Ako ne iskoristite tu priliku odmah, gubite pravo na “en passant” jedenje.
Što je Promocija Pješaka? Pretvaranje Slabosti u Snagu
Promocija je izuzetno moćan koncept. Kada uspijete dovesti svog pješaka sve do posljednjeg reda na ploči (osmi red za bijelog, prvi red za crnog), taj pješak se promovira. To znači da ga odmah morate zamijeniti za bilo koju drugu figuru iste boje (osim kralja). Najčešće se pješak promovira u kraljicu, jer je ona najjača figura. Međutim, ponekad je korisnije promovirati ga u skakača, topa ili lovca.
Koja Su Najbolja Otvaranja Za Početnike? Krenite S Pravim Korakom
Prvih nekoliko poteza u partiji naziva se “otvaranje”. Ciljevi dobrog otvaranja uvijek su isti:
- Kontrola centra: Figure u centru ploče kontroliraju najviše polja i imaju najveću pokretljivost.
- Razvoj figura: Izvedite svoje skakače i lovce s početnih polja kako bi sudjelovali u igri.
- Sigurnost kralja: Što prije napravite rokadu kako biste sklonili kralja na sigurno.
Za početnike je najbolje držati se jednostavnih i principijelnih otvaranja. Evo tri klasična i pouzdana izbora:
Talijanska Partija (Italian Game)
Ovo je jedno od najstarijih i najintuitivnijih otvaranja. Počinje potezima: 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4. Ideja je jednostavna: brzo razvijate figure, kontrolirate centar i vršite pritisak na slabu točku f7 kod crnog. Odličan je izbor za učenje osnovnih taktičkih i strateških ideja.
Španjolska Partija (Ruy Lopez)
Slično kao i Talijanska, ali se smatra malo strateški složenijom. Počinje potezima: 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5. Bijeli lovac vrši pritisak na crnog skakača koji brani središnjeg pješaka. Ovo otvaranje vodi do bogatih i raznolikih pozicija.
Damin Gambit (Queen’s Gambit)
Ako više volite mirniju i stratešku igru, Damin gambit je odličan izbor. Počinje potezima: 1. d4 d5 2. c4. Bijeli privremeno žrtvuje pješaka kako bi stekao bolju kontrolu nad centrom. Ovo je vrlo solidno otvaranje koje su igrali gotovo svi svjetski prvaci.
Kako Postati Bolji U Šahu? Savjeti Za Napredak
Učenje pravila je tek prvi korak. Put do majstorstva je dug, ali svako putovanje počinje malim koracima. Evo nekoliko savjeta koji će vam pomoći da napredujete:
- Igrajte što više: Najbolji način za učenje je kroz praksu. Igrajte protiv prijatelja, članova obitelji ili online protivnika. Svaka partija je nova lekcija.
- Rješavajte šahovske zagonetke: Taktičke zagonetke (tzv. problemi) izoštravaju vašu sposobnost prepoznavanja uzoraka i pronalaženja pobjedničkih kombinacija.
- Analizirajte svoje partije: Nakon svake igre, osobito one koju ste izgubili, prođite kroz poteze i pokušajte pronaći gdje ste pogriješili. Što ste mogli učiniti drugačije?
- Učite iz kvalitetnih resursa: Danas postoji bezbroj knjiga, videa i web stranica posvećenih šahu. Za one koji žele najdublji uvid u pravila, najbolji izvor su službena FIDE Pravila Šaha, koja predstavljaju temelj za sve turnire na svijetu.
Najvažnije od svega je da budete strpljivi i da uživate u procesu učenja. Šah je igra za cijeli život. Sada kada znate kako se igra šah, svijet beskonačnih mogućnosti i intelektualnih izazova je pred vama. Sretno!
Često postavljena pitanja za Kako Se Igra Šah

Što je šah-mat i kako završava jedna partija šaha?
Šah-mat je kada je kralj u šahu, ali ne postoji nikakav legalni potez kojim bi igrač mogao izbjeći mat. To označava kraj igre i pobjedu one strane koja je izazvala šah-mat.
Što znači šah i kako se brani od njega?
Šah je situacija kada je kralj napadnut potezom protivnika. Od šaha se brani pomicanjem kralja, blokiranjem napada saveznom figurom ili zatim uklanjanjem figure koja napada.
Koje su osnovne poteze figure u šahu?
Svaka figura ima jedinstven način kretanja: pješaci se kreću naprijed, topovi pravocrtno, lovci dijagonalno, skakači u obliku slova ‘L’, kralj se kreće za jedno polje u bilo kojem smjeru, a kraljica kombinira kretanje topa i lovca u bilo kojem smjeru.
Kako se pravilno postavljaju figure na šahovsku ploču?
Svaki igrač započinje s 16 figura; kraljica se postavlja na srednju kvadratu u prvom redu, kralj na susjedno polje, topovi na kutne kvadrate, lovci pored topova, a skakači između topova i lovaca. Pješaci se postavljaju u red ispred ostalih figura.
Što je osnovno pravilo postavljanja šahovske ploče?
Prvo i najvažnije pravilo je da se ploča postavi tako da se svakom igraču svijetli (bijeli) kvadrat nalazi u donjem desnom kutu.