Stojite na benzinskoj postaji, u ruci držite onaj mali, sivi ili bijeli ENC uređaj. Upravo ste ga kupili ili ste ga nakon tko zna koliko vremena izvukli iz pretinca. Želite provjeriti stanje, nadoplatiti ga online, ali aplikacija ili web stranica vas traži jedno: broj ENC uređaja. Gledate u uređaj. Na njemu je hrpa brojeva. Koji je onaj pravi? Vjerujte mi, prošao sam to. Ta mala frustracija poznata je tisućama vozača diljem Hrvatske. Upravo zato pišem ovaj vodič. Ovdje ćemo riješiti tu misteriju jednom zauvijek.
Ovo nije samo tehnički priručnik. Ovo je iskustvo. Moje, a vjerojatno i vaše. Razbit ćemo sve korake, od pronalaženja tog skrivenog broja do toga kako ga konačno iskoristiti za provjeru stanja i bezbrižnu vožnju.
Više iz kategorije UČENJE
Ključne Informacije (Što trebate znati odmah)
- Gdje je broj? Vaš ključni “broj ENC uređaja” (koji se često naziva i “pretplatni broj” ili “broj računa”) NIJE onaj dugački serijski broj (S/N) utisnut u plastiku.
- Što tražiti? Gotovo uvijek se radi o 10-znamenkastom ili 12-znamenkastom broju koji se nalazi na maloj bijeloj naljepnici na samom uređaju. Često počinje s brojkama kao što su 07, 08 ili 30.
- Zašto vam treba? Ovaj broj je vaša “osobna iskaznica” za online sustave (HAC ENC aplikacija, web portali). Bez njega ne možete registrirati svoj račun, provjeriti stanje online niti ga nadoplatiti putem internetskog bankarstva.
- Što ako ga nema? Ako je naljepnica izblijedjela, oštećena ili je nema, morat ćete kontaktirati korisničku službu (npr. HAC) ili posjetiti prodajno mjesto. Pripremite serijski broj uređaja i svoj OIB.
Pa, gdje se točno skriva taj famozni broj ENC uređaja?
Evo nas kod ključnog problema. Držite uređaj. Vrtite ga. Gledate ga. Vidite bar kod. Vidite dugačak niz brojki i slova, vjerojatno utisnut u plastiku. Primamljivo je pomisliti da je to taj broj.
Nije.
Sjećam se svog prvog puta. Skinuo sam novu HAC-ovu aplikaciju, sretan što ću konačno sve imati na mobitelu. “Unesite pretplatni broj”, kaže aplikacija. Ja sam, naravno, samouvjereno utipkao taj dugački serijski broj s poleđine. “Greška. Broj nije valjan.” Pokušao sam opet. I opet. Frustrirajuće! Osjećao sam se kao da pokušavam otključati vrata pogrešnim ključem.
Problem je u terminologiji. Ono što vi tražite nije serijski broj uređaja, već broj vašeg računa koji je povezan s tim uređajem.
Je li to onaj dugački serijski broj na poleđini?
Kratko i jasno? Ne.
Taj dugački broj (često S/N ili Serial No.) je jedinstveni identifikator koji proizvođač dodjeljuje samom hardveru. Koristan je, ali u druge svrhe. Koristan je tehničkoj podršci ako, recimo, trebate zamijeniti uređaj ili ako prijavljujete kvar. Ali za provjeru stanja, on vam ne znači gotovo ništa.
Zamislite to ovako: serijski broj je kao IMEI broj na vašem mobitelu. Broj ENC (onaj koji tražimo) je kao vaš telefonski broj. Jedan identificira uređaj, a drugi identificira vaš račun i uslugu.
Dobro, što onda točno tražim?
Tražite naljepnicu.
Da, tako jednostavno. Na većini ENC uređaja koje izdaje HAC (Hrvatske autoceste), negdje na kućištu, nalazi se mala bijela naljepnica. Ponekad je sa strane, ponekad na poleđini, blizu onog “pogrešnog” serijskog broja.
Na toj naljepnici otisnut je broj. Obično ima 10 ili 12 znamenki. Kod HAC-a, taj broj je vaša “šifra” za sve. To je taj famozni broj ENC koji vam treba za aplikaciju. Često će počinjati znamenkama poput 07xxxxxxx, 08xxxxxxx ili 30xxxxxxx.
To je broj koji trebate upisati. Kad sam to shvatio, osjećaj je bio “Aha!”. Odjednom je sve sjelo na svoje mjesto. Aplikacija me registrirala, stanje se pojavilo i osjetio sam olakšanje. Taj mali, neugledni broj na naljepnici bio je ključ svega.
Moja naljepnica je izblijedjela/otpala. Što sad?
Ovo je, nažalost, vrlo čest scenarij. I logičan. ENC uređaj provodi godine na vjetrobranskom staklu. Prži ga sunce. Smrzava se zimi. Ljepilo popusti, tinta izblijedi. I jednog dana shvatite da je naljepnica ili postala nečitljiv komad bijelog papira ili je jednostavno nestala.
Ostaje vam uređaj s onim beskorisnim serijskim brojem. Što sada? Dići ruke od svega i vraćati se plaćanju karticom na naplati?
Nikako. Postoji rješenje.
Je li sve izgubljeno ako ne vidim broj?
Nije. Nemojte paničariti. Iako ste fizički izgubili prikaz broja, broj i dalje postoji u sustavu. Vaš račun je i dalje aktivan, vezan uz taj uređaj. Samo trebate ponovno spojiti to dvoje.
Vaš uređaj i dalje ima onaj dugački serijski broj (S/N) utisnut u plastiku. E, sada taj broj postaje važan. On je jedina veza između vas i operatera (HAC-a). Pomoću tog S/N broja, oni u svojoj bazi podataka mogu točno pronaći koji je vaš pretplatni broj računa.
Kome se točno trebam javiti za pomoć?
Imate dvije glavne opcije, a obje uključuju kontaktiranje pružatelja usluge, što je u većini Hrvatske slučajeva HAC (Hrvatske autoceste).
- Odlazak na prodajno mjesto: Ovo je često najbrži i najbezbolniji način. Ponesite ENC uređaj sa sobom. Djelatnik na šalteru će skenirati bar kod ili ručno unijeti serijski broj (S/N) i odmah vam na licu mjesta reći koji je vaš pretplatni broj. Zapišite ga. Slikajte ga. Pošaljite si ga na e-mail. Urežete ga u kamen. Samo ga nemojte opet izgubiti.
- Poziv korisničkoj službi: Ako vam prodajno mjesto nije usput, možete nazvati besplatni info telefon. Za HAC je to 0800 0422. Morat ćete biti strpljivi i proći kroz identifikaciju. Tražit će vas vjerojatno serijski broj uređaja, vaše ime i prezime te OIB. Nakon provjere, trebali bi vam izdiktirati vaš broj.
Dakle, izblijedjela naljepnica nije kraj svijeta. Samo manja gnjavaža.
Ne mogu li jednostavno koristiti uređaj bez da znam broj?
Apsolutno. Zapravo, vjerojatno ste to i radili godinama. Kupili ste uređaj, stavili ga na staklo i vozili. Rampa se diže, vi prolazite. Sve funkcionira.
Možete ga koristiti sve dok na njemu ima sredstava. Ali tu leži problem.
Kako provjeriti stanje ENC-a bez tog broja?
Postoji samo jedan “analogni” način provjere stanja ako nemate pristup aplikaciji.
To je onaj mali digitalni zaslon na naplatnoj kućici. Dok prolazite, rampa se diže, a na zaslonu se na sekundu ili dvije ispiše cijena prolaska i, odmah ispod toga, vaše preostalo stanje.
Ovo je, iskreno, užasno nepraktično. Prvo, morate biti brzi da biste uopće vidjeli broj. Drugo, često vozite, koncentrirani ste na rampu i automobil ispred vas. Treće, i najvažnije: stanje saznajete tek kad ste već na autocesti.
Što ako je stanje prenisko za put koji planirate? Što ako je 5 kuna, a vi idete iz Zagreba za Split? Saznat ćete to prekasno. Zato je znanje tog broja i korištenje aplikacije ključno za mirno putovanje.
Koje su prednosti registracije na portal ili aplikaciju?
Ovo je pitanje koje mi je postavio moj otac. On je godinama bio “analogna” škola. “Ma pusti me s tim aplikacijama”, govorio je. “Ja stanem na Ini, dam im uređaj, oni nadoplate i vozi dalje.”
Međutim, kad sam mu konačno uspio pronaći taj broj enc uređaja s njegove izblijedjele naljepnice (uz pomoć lupe i puno strpljenja) i instalirao mu aplikaciju, preporodio se.
Zašto? Zato što online sustav (bilo HAC ENC aplikacija ili web portal) pretvara vaš “glupi” ENC uređaj u “pametni” alat za upravljanje troškovima.
Evo što sve možete kad znate svoj broj:
- Provjera stanja u stvarnom vremenu: U bilo kojem trenutku. Od kuće. S posla. S kauča. Otvorite aplikaciju i točno znate s koliko novca raspolažete. Nema više neugodnih iznenađenja na rampi.
- Online nadoplata: Ovo je spas. Možete nadoplatiti račun kreditnom karticom direktno kroz aplikaciju. Ili, još bolje, možete ga nadoplatiti putem internet bankarstva. Više ne ovisite o radnom vremenu prodajnih mjesta ili benzinskih postaja.
- Detaljan ispis prolazaka: Ovo je tati bilo otkriće. Možete vidjeti točan datum, vrijeme i cijenu svakog vašeg prolaska. “Pa ja sam prošli mjesec pet puta išao za Krapinu!”, rekao mi je. Daje vam potpunu kontrolu i transparentnost nad vašim troškovima.
- Upravljanje podacima: Možete dodati novo vozilo, promijeniti kategoriju ili upravljati s više ENC uređaja unutar istog kućanstva.
Sve to otključava taj jedan, mali broj s naljepnice.
Je li broj ENC uređaja isti za HAC i Bina-Istru?
Ovo je važno pitanje koje zbunjuje mnoge vozače. Hrvatska ima nekoliko koncesionara autocesta. Iako su se stvari integrirale (poput ARZ-a koji je prešao pod HAC), još uvijek postoje dva glavna, odvojena sustava:
- HAC (Hrvatske autoceste): Pokriva veliku većinu autocesta u zemlji (A1, A3, A4, A5, A6…).
- Bina-Istra: Upravlja Istarskim ipsilonom (A8 i A9).
Iako vaš HAC ENC uređaj može raditi na Istarskom ipsilonu (i obrnuto, ako imate aktiviranu interoperabilnost), njihovi administrativni sustavi su potpuno odvojeni.
To znači da imaju odvojene aplikacije, odvojene web portale i odvojene korisničke brojeve.
Imam HAC ENC. Kako provjeravam stanje?
Kao što smo već detaljno prošli, za HAC vam treba taj pretplatni broj (broj ENC s naljepnice) i, za prvu registraciju na novu “HAC ENC” aplikaciju, vjerojatno će vam trebati i registracijski kod.
Taj registracijski kod je još jedan komad papira koji ste dobili prilikom kupnje uređaja. Ako ste i to izgubili (što je vrlo vjerojatno), opet se vraćamo na poziv korisničkoj službi. Oni će vam pomoći da se registrirate.
Nakon što se jednom registrirate, ulazite u aplikaciju s e-mailom i lozinkom, a stanje vidite odmah.
Što je s Bina-Istra ENC-om?
Bina-Istra ima svoj sustav. Ako ste kupili ENC uređaj od Bina-Istre (obično na njihovim prodajnim mjestima u Istri), on funkcionira malo drugačije.
Za registraciju na njihov portal, često će vam tražiti serijski broj uređaja (onaj dugački, utisnuti broj!) i vaš OIB. Kod njih je taj S/N broj često ključan, za razliku od HAC-a gdje je ključan broj s naljepnice.
Imaju vlastiti portal za nadoplatu i provjeru stanja. Ne možete koristiti HAC aplikaciju za provjeru stanja Bina-Istra ENC-a, niti obrnuto.
Mogu li koristiti isti ENC svugdje?
Da, ali… Putem sustava “ENC interoperabilnost”, većina uređaja sada radi na svim autocestama. Međutim, vaš novac sjedi tamo gdje ste ga uplatili.
Ako imate HAC ENC i uplatite 500 kuna, taj novac je na vašem HAC računu. Kada se vozite Istarskim ipsilonom, Bina-Istra će “vidjeti” vaš HAC uređaj i podići rampu, ali će trošak naplatiti od HAC-a, koji ga onda skida s vašeg računa.
Ključno je zapamtiti: tamo gdje ste kupili uređaj, tamo vam je glavni račun. Tamo provjeravate stanje i tamo vršite nadoplatu.
Onaj drugi “broj” – problem s papirologijom
Sjećam se kad sam kupio svoj prvi ENC. Bilo je to prije puno godina, na naplatnoj postaji. Dobio sam uređaj, nekakav papir koji sam potpisao (pristupnicu ili ugovor) i račun. Sve sam to lijepo zgurao u pretinac za rukavice misleći “ma koga briga za papire, bitno da radi”.
Velika greška.
Kupio sam ENC na benzinskoj. Kakve sam papire trebao dobiti?
Kada kupite ENC paket (bilo na postaji, kiosku ili prodajnom mjestu HAC-a), trebali biste dobiti barem dvije stvari uz sam uređaj:
- Račun: Dokaz kupnje.
- Ugovor/Pristupnica/Potvrda: Ovo je ključan papir. Na njemu se nalaze SVI podaci koji će vam ikada trebati: vaše ime, OIB, serijski broj uređaja (S/N) i, najvažnije, vaš pretplatni broj (onaj koji tražimo) te registracijski kod za portal.
Taj papir je zlata vrijedan.
Izgubio sam ugovor! Kako da dođem do broja?
Pridružite se klubu. Mislim da 90% vozača ne zna gdje im je taj papir. I tu se vraćamo na moju priču.
Prije par godina, mijenjao sam automobil i htio sam prebaciti sve podatke u novu aplikaciju. Stara se više nije dala ažurirati. Naravno, tražila me registracijski kod. Znao sam da je taj papir negdje. Prekopao sam cijeli auto. Pretince, ispod sjedala, u onoj hrpi starih računa za parking. Ništa.
Otišao sam u kuću. Prekopao sam fascikl s računima. I tamo sam ga, u zadnjoj ladici, ispod hrpe starih jamstvenih listova, pronašao. Zgužvan, ali čitljiv. Osjećaj je bio kao da sam pronašao sveti gral.
Moj savjet broj jedan: Kada (i ako) pronađete taj papir, ili ako kupujete novi ENC, odmah ga fotografirajte mobitelom. Spremite tu sliku na Google Drive, u e-mail, negdje gdje je sigurna i digitalna. Jer papir će se izgubiti.
A ako ga ne nađete? Pogađate. Zovete korisničku službu. Oni su vaša zadnja linija obrane.
U redu, našao sam broj. Kako sada provjerim stanje online?
Čestitam! Prošli ste najteži dio. Imate taj magični 10-znamenkasti ili 12-znamenkasti broj s naljepnice. Sada slijedi onaj laki, ali ključni dio: korištenje tog broja za provjeru stanja.
Fokusirat ćemo se na HAC, jer je najčešći.
Vodič za HAC korisnike (App i Portal)
HAC je nedavno modernizirao sustav i sada imaju funkcionalnu mobilnu aplikaciju “HAC ENC” (dostupna za iOS i Android) te web portal.
Ako se registrirate po prvi put, proces je sljedeći:
- Korak 1: Preuzmite aplikaciju “HAC ENC” s Google Play ili Apple App Storea.
- Korak 2: Otvorite aplikaciju i odaberite “Registracija”.
- Korak 3: Unesite svoj OIB. Sustav će provjeriti postojite li u bazi.
- Korak 4: Unesite “Pretplatni broj”. Ovdje upisujete taj broj ENCs naljepnice.
- Korak 5: Unesite “Registracijski kod”. E, tu vam treba onaj papir. To je kod koji služi kao dodatna sigurnosna provjera, da dokažete da ste to vi.
- Korak 6: Postavite e-mail i lozinku. Nakon ovoga, vaš je račun kreiran.
Od sada pa nadalje, zaboravite na sve brojeve. Za prijavu koristite samo svoj e-mail i lozinku. Otvorite aplikaciju i stanje računa je prva stvar koju vidite.
Što ako nemam taj “Registracijski kod”?
Opet, problem s papirologijom. Ako ste našli broj na uređaju, ali nemate papir s registracijskim kodom, zapeli ste na koraku 5.
Rješenje? Nazovite 0800 0422. Objasnite situaciju: “Dobar dan, pokušavam se registrirati na novu aplikaciju. Imam svoj pretplatni broj, ali nemam registracijski kod s ugovora. Možete li mi pomoći?”
Nakon provjere vaših podataka (OIB, S/N uređaja), operater bi vam trebao moći izdati novi kod ili vam pomoći da dovršite registraciju.
Vodič za Bina-Istra korisnike
Ako je vaš ENC kupljen za Istarski ipsilon, proces je drugačiji.
Morate otići na njihov službeni web portal. Tamo je proces registracije obično vezan uz serijski broj uređaja (onaj dugački) i vaš OIB. Nakon što kreirate korisnički račun, unutar njega možete vidjeti stanje, nadoplaćivati račun i pratiti prolaske, ali samo one ostvarene na Istarskom ipsilonu.
Više od samog broja – Upravljanje vašim ENC računom
Sada kada ste uspješno locirali svoj broj enc uređaja i provalili u digitalni svijet upravljanja svojim računom, otvara vam se cijeli niz mogućnosti. Niste više pasivni vozač koji se nada da ima dovoljno novca na računu. Postajete aktivni upravitelj svojih putnih troškova.
Najbolji načini za nadoplatu ENC računa
Prošli su dani kada ste morali stajati u redu na naplati da biste dali gotovinu. Sada imate puno elegantnije opcije:
- Kroz aplikaciju (kreditna/debitna kartica): Najbrži način. Otvorite aplikaciju, odaberete “Nadoplata”, upišete iznos (npr. 300 kn), unesete podatke kartice i stanje je vidljivo gotovo odmah.
- Internet bankarstvo (Opća uplatnica): Moj omiljeni način za veće iznose. U svom internet bankarstvu imate spremljen predložak. U “Opis plaćanja” obavezno upisujete svoj broj ENC (onaj s naljepnice). Važno: ova uplata nije trenutna! Obično treba 1-2 radna dana da sjedne. Nemojte to raditi u petak popodne ako putujete u subotu ujutro.
- Prodajna mjesta HAC-a: Klasika. Stanete, platite karticom ili gotovinom, stanje se ažurira odmah.
- Odabrane benzinske postaje i kiosci: Također praktično dok točite gorivo. Samo date uređaj na skeniranje i platite na blagajni.
Kako pratiti troškove i prolaske?
Kao što sam spomenuo, ovo je meni promijenilo igru. Unutar aplikacije ili portala postoji opcija “Moji prolasci” ili “Promet”. Tu dobijete detaljnu tablicu.
Datum. Vrijeme. Ulazna postaja. Izlazna postaja. Cijena.
Ovo je fantastično, ne samo za osobnu evidenciju, već i ako, recimo, trebate pravdati putne troškove za firmu. Sve je crno na bijelo. Nema više skupljanja onih malih, izblijedjelih potvrda s naplatnih kućica. Za sve informacije o ENC sustavu i cijenama, uvijek je dobro provjeriti službenu stranicu HAC-a kao mjerodavan izvor.
Mogu li prebaciti ENC na drugo vozilo?
Naravno. ENC uređaj kao takav (osim ako nije bio dio neke posebne akcije vezane uz registraciju) nije trajno vezan za jedno vozilo, već za kategoriju vozila.
To znači da svoj ENC uređaj za I. kategoriju (osobni automobili) možete slobodno prebacivati iz svog auta u ženin, ili ga posuditi prijatelju. Sustav na naplati prepoznaje kategoriju i skida odgovarajući iznos. Vaš broj enc uređaja i stanje računa ostaju isti, bez obzira u kojem se autu (iste kategorije) uređaj nalazi.
Ako, međutim, mijenjate kategoriju (npr. s automobila prelazite na kombi koji spada u II. kategoriju), morate to prijaviti HAC-u kako bi vam ispravno obračunavali cestarinu.
Česti problemi i kako ih riješiti
Naoružani znanjem o svom broju, većinu problema možete izbjeći. Ali evo par zamki na koje još možete naletjeti.
Zašto mi aplikacija ne prihvaća broj?
Ako ste sto posto sigurni da upisujete ispravan broj s naljepnice, a aplikacija ga i dalje odbija (ili kaže da ne postoji), moguća su tri scenarija:
- Tipfeler: Provjerite opet. I opet. Jedna kriva znamenka.
- Pokušavate na krivoj aplikaciji: Imate HAC ENC, a pokušavate se registrirati na portal Bina-Istre. Neće ići.
- Račun je neaktivan: Ako uređaj niste koristili godinama (npr. 5+ godina) i na njemu nema sredstava, moguće je da je račun arhiviran. Opet, poziv korisničkoj službi rješava stvar.
Uređaj mi ne radi na naplati, iako imam novca. Što je s baterijom?
Ovo se dogodi. Priđete rampi, a… ništa. Muk. Rampa se ne diže. A vi u aplikaciji vidite da imate 500 kuna na računu.
Problem je vjerojatno baterija. ENC uređaj ima internu bateriju koja traje, ovisno o modelu i korištenju, od 5 do 7, pa čak i 10 godina. Ali nije vječna. Kad ona iscuri, uređaj je “mrtav”.
Rješenje? Odlazak na prodajno mjesto. Tamo će testirati uređaj. Ako utvrde da je baterija otkazala, izdat će vam novi uređaj, a vaše preostalo stanje sa starog računa prebacit će na novi. Vaš stari broj encodlazi u povijest, i dobivate novi – s novom naljepnicom.
Vaš broj ENC: Ključ za lakše putovanje
Cijela ova potraga za jednim običnim brojem može se činiti kompliciranom. I iskreno, ponekad i jest. Sustav bi mogao biti intuitivniji. Ali jednom kad prođete kroz to, kad locirate taj broj na naljepnici, kad ga spremite na sigurno i kad ga ukucate u aplikaciju, vaša interakcija s autocestama mijenja se iz temelja.
Više niste u mraku. Imate potpunu kontrolu. Znate svoje stanje, nadoplaćujete kad želite i pratite svoje troškove.
Dakle, taj mali, često zanemareni broj ENCnije samo niz znamenki. On je vaš ključ za brže, pametnije i puno manje stresno putovanje hrvatskim autocestama. Sad kad znate gdje je i čemu služi, vožnja je mrvicu lakša.
Sretan put!
Često postavljena pitanja
Da li serijski broj na poleđini uređaja odgovara broju koji trebam unijeti za provjeru stanja?
Ne, serijski broj na poleđini uređaja je tehnički identifikator i nije onaj broj koji trebate za provjeru stanja ili nadoplatu. Tražite broj s naljepnice koja se nalazi na uređaju.
Što učiniti ako je naljepnica s brojem ENC izblijedjela ili otpala?
Ako je naljepnica oštećena ili nestala, možete kontaktirati korisničku službu HAC ili vašeg koncesionara, pružiti serijski broj s uređaja i svoj OIB, te zatražiti pomoć za otkrivanje pretplatnog broja.
Mogu li koristiti isti ENC uređaj na različitim autocestama i što je potrebno za to?
Da, većina uređaja radi na svim autocestama s interoperabilnim sustavom, ali svoj novac i račun imate na računu onoga tko je kupio uređaj ili ga je aktivirao, te je potrebno osigurati pristup odgovarajućim portalima za svakog koncesionara.




